Aero Ae-45

Aero Ae-45

V roce 1945 vypsalo Ministerstvo dopravy soutěž na stavbu lehkého čtyřmístného aerotaxi určeného pro nepravidelnou dopravu. V soutěži zvítězil projekt konstruktérů M. Baitlera, J. Bouzka, O. Němce a F. Vlka z továrny Aero. Nový letoun vzlétl poprvé 21. července 1947. První Ae-45 převzali zahraniční zákazníci v Maďarsku, Švýcarsku a Itálii. Několik Ae-45 převzala pro nepravidelnou dopravu zlínská dopravní společnost Svitlet. Pak již následovaly Československé aerolinie, které zahájily jako jedny z prvních po válce stálou taxislužbu. Také vojenské letectvo obdrželo řadu letadel tohoto typu a pod označením K-75 je používalo ke spojovací službě.

Mateřský závod Aero ve Vysočanech postavil v letech 1948–1951 celkem 200 kusů Ae-45. Poté co se připravovala likvidace závodu ve Vysočanech a stavba nových objektů ve Vodochodech, byla výroba Ae-45 zastavena. V roce 1953 ji však obnovil národní podnik Let v Kunovicích. Tato produkce dala do roku 1961 dalších 228 kusů, označovaných jako Ae-45 S "Super".

V největší expoziční hale Leteckého muzea VHÚ je vystaven stroj Ae-45 výrobního čísla 49011 a imatrikulace OK-DMO. Zde se v historii tohoto letadla vyskytuje několik nejasností. S číslem 49011 bylo totiž v roce 1949 vyrobeno Aero Ae-45 zapsané v rejstříku jako OK-DCK. To také udávají výrobní štítky na trupu vystaveného exponátu. Tento stroj pak byl dodán n.p. Svit a provozován u jeho společnosti Svitlet pro obchodní účely. V roce 1951 jej spolu s ostatními letouny Svitletu převzaly ČSA pro svoji divizi aerotaxi.

Naproti tomu letadlo později imatrikulované jako OK-DMO neslo výrobní číslo 49013 a podle zápisů v Letadlové knize sloužilo zpočátku u 50. spojovacího leteckého pluku v Klecanech. Prodělalo jednu generální revizi, a to v roce 1957. Poté bylo v roce 1959 předáno Svazarmu Praha a 10. 6. obdrželo civilní Osvědčení o způsobilosti k létání č. 3052, a byla mu přidělena imatrikulace OK-DMO. Ovšem všechny nové doklady byly vystaveny na výrobní číslo 49011, nikoliv tedy na původní 49013. Zřejmě tedy někdy v průběhu jeho služby došlo ke kombinaci dílů obou strojů v jeden celek se stávajícím označením. Nicméně od roku 1959 OK-DMO létalo spolehlivě hlavně v okolí Prahy a později na jihu Čech. Poměrně často bylo používáno k vyhlídkovým letům, jak o tom svědčí útržky původních letenek nalezených v palubní kapse.

Dne 28. 6. 1963 letoun přistál bez podvozku na břicho, přičemž byly zničeny stavitelné vrtule V-401 a nahrazeny pevnými na zemi stavitelnými vrtulemi V-301. Ke dni 19. 8. 1967 měl nalétáno 1 220 h 46 min při 3 231 startech. V říjnu téhož roku mu pak propadlo Osvědčení o letové způsobilosti. Po provedené prohlídce byl vydán souhlas s jeho technickým přeletem do Prahy Kbel a to již s pevným určením - předání do sbírky VHÚ. Samotný přelet uskutečnil pilot Fiedler dne 13. 11. 1967 a letoun byl ještě téhož dne předán Letecké skupině VHÚ. Později byl vystaven v expozici nově vzniklého Leteckého muzea, kde v původním stavu setrval dodnes.

Motory 2 x Walter Minor 4-III o výkonu 77 kW (105 k) při 2 500 ot/min

rozpětí 12,25 m

délka 7,54 m

hmotnost prázdného letounu 820 kg

max. rychlost  280 km/h

dostup  4 700 m

dolet  1 000 km

Aktuálně



Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…
Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…