Aero L-159.5831, výr. č. 5831

Aero L-159.5831, výr. č. 5831

První diskuze o potřebě bojového letounu domácí výroby proběhla mezi zainteresovanými stranami již v roce 1992. Na základě dohody mezi armádou a výrobcem, firmou Aero Vodochody, byla vypracována studie na nový lehký bojový letoun ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Návrh v maximální možné míře koncepčně vycházel z L-59 a od počátku byl řešen jako víceúčelový bojový letoun. Na prototypu, který vycházel právě z L-59, byly provedeny všechny nutné úpravy zejména v oblasti trupu letounu (odlišné tvarování přídě pro montáž radiolokátoru, prodloužení trupu za kabinou osádky z důvodu zachování těžiště a některé další). Stroj dostal novou silnější pohonnou jednotku motor konsorcia ITEC F-124-GA-100. Technický vývoj probíhal v letech 1994 až 1997 v Aeru, kdy byl dokončen první prototyp. V červenci 1997 bylo pro potřeby armády ČR objednáno celkem 72 jednomístných bojových strojů, jež byly po nezbytných zkouškách zařazeny v roce 2000 do výzbroje na základnách v Čáslavi a v Náměšti nad Oslavou. V rámci nové koncepce vzdušných sil byl počet používaných letounů snížen na 24 strojů zařazených do stavu 211. taktické letky dislokované na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. V Leteckém muzeu VHÚ vystavený dvoumístný prototyp letounu Aero L-159 výrobního čísla 5831 byl přednostně dokončován v roce 1994. Byl určen primárně k odzkoušení integrace nové pohonné jednotky a dalších systémů. Poprvé byl představen při slavnostním roll-outu dne 12. června 1997, za účasti všech zainteresovaných dodavatelských firem. Zálet se uskutečnil 2. srpna 1997, pilotem byl firemní šéfpilot Miroslav Schutzner. Prototyp 5831 se podílel na velké části letových zkoušek, podnikové zkoušky absolvoval za velmi intenzivního využití až do roku 2000. Odlétalo se na něm nejpodrobnější měření letových výkonů a letových vlastností. Zásadní bylo jeho využití při ověřování nesení a odpalu zbraní. Stroj sloužil dále jako podpora jednomístného prototypu při vojskových zkouškách a byl vystavován na celé řadě leteckých výstav a aerosalónů. Letoun dolétal 23. června 2003 s celkovým náletem 837 hod 50 min, při 1 589 startech.

Do sbírek VHÚ se dostal koupí v roce 2009. Z Vodochod byl přivezen 15. dubna 2010 a do slavnostního otevření LM sestaven pracovníky Aera.


Technická data
Motor: ITEC F-124-GA-100 o tahu 28 kN
Rozpětí: 9,54 m
Délka: 12,72 m
Hmotnost prázdného letounu: 4 350 kg
Max. vzletová hmotnost: 8 000 kg
Maximální rychlost: 936 km/h
Dostup: 13 200 m
Dolet: 1 570 – 2 530 km

Aktuálně



Videopozvánka: Výstava v Jeruzalémské synagoze v Praze připomíná osudy židovských hrdinů druhého odboje

Videopozvánka: Výstava v Jeruzalémské synagoze v Praze připomíná osudy židovských hrdinů druhého odboje

14. 05. 2025
V Jeruzalémské synagoze v Praze je nově k vidění společná výstava Židovské obce v Praze…
Zúčastněte se konference "Nové pohledy na rok 1945". V Armádním muzeu Žižkov bude od 20. května

Zúčastněte se konference "Nové pohledy na rok 1945". V Armádním muzeu Žižkov bude od 20. května

13. 05. 2025
Ve dnech 20.–21. května 2025 se v atriu Armádního muzea Žižkov v…
Izraelští vojenští historikové a veteráni navštívili Vojenský historický ústav Praha

Izraelští vojenští historikové a veteráni navštívili Vojenský historický ústav Praha

12. 05. 2025
Do Vojenského historického ústavu Praha zavítala vzácná návštěva, předseda Izraelské komise pro…
Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

09. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

08. 05. 2025
Vojenský historický ústav zveřejnil další digitální edici historického pramene s informacemi o…