Brzy ráno dne 16. prosince 1944 počala na západní frontě poslední mohutná německá protiofenzíva v oblasti Arden. Počáteční úspěchy Němců byly mimo jiné umožněny zhoršenými povětrnostními podmínkami, které nedovolily vzlétnout spojeneckému letectvu, aby mohli být útočníci napadeni ze vzduchu. Bojový vzdušný průzkum zajišťovaly pouze lehké armádní letouny, souhrnně nazývané Grasshopper. Jedním z charakteristických typů této kategorie byl vzpěrový hornoplošník Piper L-4, což byla vojenská verze oblíbeného J-3 Cub. Dvoumístný letounek, jednoduché konstrukce, potažený plátnem a poháněný motorem Continental o 65 k, mohl startovat a přistávat i na nezpevněných plochách a byl v americké armádě široce využíván, hlavně k průzkumu i jako kurýrní.
Po skončení bojů byla celá řada těchto nenáročných strojů prodána jako armádní přebytky. Poměrně hodně se jich tak dostalo i na území Československa, kde sloužily v armádě, aeroklubech, ale také soukromým majitelům. Ve sbírkách VHÚ je kromě celého letounu L-4, vystaveného v Leteckém muzeu Kbely, také řada drobnějších součástek tohoto typu. Mezi jinými i sdružený ukazatel teploty a tlaku motorového oleje. Tento kruhový přístroj na první pohled zaujme svým spíše automobilovým vzhledem. Jeho pouzdro z ocelového plechu bylo k palubní desce přichyceno pouze dvěma šrouby. Béžově smaltovaný ciferník má dvě zcela neletecká okénka, ve kterých jsou stupnice teploty oleje v °F a tlaku oleje v librách na čtvereční palec. Celek je zakryt vypouklým sklíčkem, na kterém jsou červeně namalovány radiální čáry mezních hodnot. Ze zadní stěny byly vyvedeny čidla teploty a tlaku, spojující přístroj přímo s motorem.
Celý ukazatel o průměru 102 mm, hloubce 54 mm a hmotnosti 440 g mohl být zezadu osvětlen vloženou žárovkou. Je zajímavé, že na jeho tělese je pouze natištěné katalogové číslo, ale už žádné další údaje o výrobci, registrovaných patentech nebo výrobní číslo, tedy informace na amerických výrobcích obvyklé. Celý přístroj byl původně nabarven stříbrně s černým rámečkem.
Tento exponát získal VHÚ v rámci renovace Piperu L-4 darem od soukromníka v sedmdesátých letech minulého století.