Antonov An-26, výr. č. 12507

Antonov An-26, výr. č. 12507

Letoun Antonov An-26 byl sovětský transportní letoun pro střední vzdálenosti, navržený s důrazem na vojenské využití. Jeho konstrukce vycházela ze staršího typu An-24, dopravního a transportního stroje podobných výkonů. Novější An-26 se ovšem lišil především mohutnou nákladní rampou v zadní části letounu, která umožňovala pohodlné nakládání a vykládání břemen, a dokonce i jejich vysazování za letu na padácích. Pomocí rampy bylo možné umístit do trupu i vozidla střední velikosti, čehož se využívalo hlavně při vojenských vzdušných výsadcích. Výroba těchto víceúčelových transportních strojů běžela v SSSR od počátku sedmdesátých let minulého století. Naše letectvo je používalo od roku 1982 až do slavnostního ukončení jejich provozu u nás dne 28. dubna 2011. Letouny plnily různé úkoly, včetně zahraničních misí a předvádění při srovnávacích soutěžích k plné spokojenosti všech zúčastněných.

Od května 2012 je v expozici Leteckého muzea VHÚ vystaven stroj s trupovým číslem 2507, který přes standardní kamufláž nese výroční nátěr, připomínající 90. let provozu na kbelském letišti. Zbarvení bylo na letoun aplikováno podle návrhu našeho předního leteckého výtvarníka Pavla Holého. Kromě toho se na motorových gondolách připomíná výročí 10 let služby v NATO a také účast tohoto stroje na meetingu RAF na základně Waddington v roce 2008. Letoun byl vyroben v roce 1982 a po záletu předán čs. straně. Poslední let provedl 28. dubna 2011 a má k tomuto dni nalétáno 8 373 h při 10 595 startech.


Technická data

Motor: 2x turbovrtulový motor ZMDB Progress (Ivčenko) AI-24VT o výkonu 2103 kW
a 1x proudový motor Sojuz (Tumanskij) RU-19-300 o tahu 7,85 kN
Rozpětí: 29,20 m
Délka: 23,80 m
Výška: 8,575 m
Prázdná hmotnost: 15 400 kg
Max. vzletová hmotnost: 25 000 kg
Kapacita: 40 cestujících
Užitečný náklad: 6000 kg
Cestovní rychlost: 440 km/h
Maximální rychlost: 540 km/h
Dolet 2 550: km
Dostup 7500: m

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…