Antonov An-26, výr. č. 12507

Antonov An-26, výr. č. 12507

Letoun Antonov An-26 byl sovětský transportní letoun pro střední vzdálenosti, navržený s důrazem na vojenské využití. Jeho konstrukce vycházela ze staršího typu An-24, dopravního a transportního stroje podobných výkonů. Novější An-26 se ovšem lišil především mohutnou nákladní rampou v zadní části letounu, která umožňovala pohodlné nakládání a vykládání břemen, a dokonce i jejich vysazování za letu na padácích. Pomocí rampy bylo možné umístit do trupu i vozidla střední velikosti, čehož se využívalo hlavně při vojenských vzdušných výsadcích. Výroba těchto víceúčelových transportních strojů běžela v SSSR od počátku sedmdesátých let minulého století. Naše letectvo je používalo od roku 1982 až do slavnostního ukončení jejich provozu u nás dne 28. dubna 2011. Letouny plnily různé úkoly, včetně zahraničních misí a předvádění při srovnávacích soutěžích k plné spokojenosti všech zúčastněných.

Od května 2012 je v expozici Leteckého muzea VHÚ vystaven stroj s trupovým číslem 2507, který přes standardní kamufláž nese výroční nátěr, připomínající 90. let provozu na kbelském letišti. Zbarvení bylo na letoun aplikováno podle návrhu našeho předního leteckého výtvarníka Pavla Holého. Kromě toho se na motorových gondolách připomíná výročí 10 let služby v NATO a také účast tohoto stroje na meetingu RAF na základně Waddington v roce 2008. Letoun byl vyroben v roce 1982 a po záletu předán čs. straně. Poslední let provedl 28. dubna 2011 a má k tomuto dni nalétáno 8 373 h při 10 595 startech.


Technická data

Motor: 2x turbovrtulový motor ZMDB Progress (Ivčenko) AI-24VT o výkonu 2103 kW
a 1x proudový motor Sojuz (Tumanskij) RU-19-300 o tahu 7,85 kN
Rozpětí: 29,20 m
Délka: 23,80 m
Výška: 8,575 m
Prázdná hmotnost: 15 400 kg
Max. vzletová hmotnost: 25 000 kg
Kapacita: 40 cestujících
Užitečný náklad: 6000 kg
Cestovní rychlost: 440 km/h
Maximální rychlost: 540 km/h
Dolet 2 550: km
Dostup 7500: m

Aktuálně



Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…
Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…