Pro získávání kvalitních leteckých snímků byly vždy důležité spolehlivé a precizně vyrobené letecké kamery. K jedněm z nejrozšířenějších, nejen v Sovětském svazu, patřil letecký fotoaparát AFA-IM, který umožňoval automaticky pořizovat černobílé snímky formátu 13 X 18 cm s vysokým rozlišením. Byl používán jak ve speciálních průzkumných letadlech, tak v upravených stíhacích strojích, nebo třeba v bitevních Iljušinech Il-2 a Il-10.
Jednalo se o fotografický přístroj pro film, který nesl v zásobníku na 50 snímků. Zásobník byl součástí relativně malého, kompaktně řešeného aparátu. Ohnisková vzdálenost objektivu byla 21 cm, jeho světelnost pak 1:4,5. Zobrazovaný úhel záběru byl 46°. Uzávěrka komory byla řešená jako štěrbinová s expozičními časy 1/200-400 sekundy. Nejvyšší použitelná výška přístroje pro fotografování byla udávána 2 000 m. Film se přetáčel elektromotorkem na 24 V. Expozici snímků prováděl letec dálkově z kabiny pomocí ruční ovládací skříňky.
S představovaným fotoaparátem se dochovala i původní dokumentace, ze které vyplývá, že byl vyroben v SSSR již v roce 1944. Dále byl používán sovětskou stranou a zřejmě byl po opravě v roce 1952 dodán do tehdejšího Československa. Následně byl pak uložen u technického zásobování 20. letištního praporu, zřejmě až do konce padesátých let minulého století.
Do sbírky VHÚ byl ve velice dobrém stavu s téměř kompletní výbavou a dokumentací převeden v roce 1973 z Národního technického muzea.
Letecký fotografický přístroj AFA-IM byl celý natřen světle šedou barvou. Měl rozměry 305 x 283 x 282 mm a vlastní hmotnost 13,5 kg. Byl spolu s ovládací skříňkou a propojovacími kabely umístěn v dřevěné transportní bedně. Součástí vybavení byla ještě zateplovací prošívaná dečka a žlutý filtr na objektiv.