Poslední československý stíhací letoun, vyráběný sériově před 2. světovou válkou. Standardní stíhačka čs. letectva před rokem 1939. Letoun vznikl podle projektu šéfkonstruktéra Avie, Ing. F. Novotného a 25. května 1933 vzlétl první prototyp. Během zkoušek na něm byly provedeny menší úpravy a 10. září 1934 byl předveden veřejnosti na Armádním leteckém dnu ve Kbelích. Druhý prototyp vzlétl 5. září 1933 a dne 14. dubna 1934 na něm šéfpilot Avie V. Kočí vytvořil národní rychlostní rekord průměrnou rychlostí 365,744 km/h. O zavedení typu do řadové služby rozhodlo MNO 17. července 1934 a počátkem následujícího roku uzavřelo definitivní smlouvu na první dodávku pro čs. letectvo. V následujících letech bylo vyrobeno celkem 455 kusů strojů B-534 ve čtyřech různých provedeních s motorem Avia HS-12Ydrs a dalších 121 kusů Bk-534 s motorem Avia HS-12Ycrs, který umožňoval montáž palubního kanonu. V roce 1938 se B-534 staly také stadardním stíhacím letounem Četnických leteckých hlídek (ČLH). V průběhu 2. světové války používalo letouny B-534 především slovenské, bulharské a německé letectvo.
Ve sbírkách se nachází Avia B-534.226 (H 6), výrobní č. 226. Jeho rekonstrukce vznikla v letech 1973-1975 v AK a LO Trenčín na základě tovární dokumentace a původních dílů, mj. motoru a kostry trupu, která byla převzata od NTM v roce 1973.