Avia S-92 ze sbírek VHÚ

Avia S-92 ze sbírek VHÚ

Snímek zachycuje proudový letoun Avia S-92 s trupovým kódem V-34 v 90. letech minulého století na ploše letiště Kbely u Leteckého muzea Kbely.

Německý Messerschmitt Me 262 Schwalbe se stal za 2. světové války prvním bojově nasazený proudovým letounem. V poválečném Československu létalo několik „Švalbin“ i v našem letectvu, a to právě pod označením S-92. Dva z těchto vzácných strojů jsou dodnes ozdobou sbírky VHÚ.

První prototyp Me 262 poháněný ještě pístovým motorem Jumo 210 G vzlétl 18. dubna 1941, ale první sériové stroje se do výzbroje německé Luftwaffe dostaly až v průběhu léta 1944. Proudové letouny Me 262 ohrožovaly spojeneckou vzdušnou nadvládu nad Evropou až do konce války. Efektivní bojové využití těchto vynikajících letounů však limitoval relativně nízký počet nasazených Me 262, nedostatek paliva, neujasněná koncepce jejich taktického nasazení, přesila spojeneckého letectva a celková, již katastrofální situace nacistického Německa.

Většina útvarů vyzbrojená Me 262 se koncem války nacházela na českém území. Během okupace se v Avii stavěly přídě a další díly těchto letounů, v některých dalších továrnách se vyráběly součásti motorů Jumo 004. Po skončení války tak na našem území zůstalo mnoho použitelných draků a jejich částí, a proto bylo již v roce 1945 rozhodnuto sestavit co největší počet těchto letounů. Draky se kompletovaly v letňanské Avii a motory v Malešicích. Do Vánoc roku 1945 byl připraven první stroj, který zalétal Antonín Kraus 27. srpna 1946.

Celkem mělo československé letectvo pouze 10 těchto strojů, z toho sedm jednomístných Me 262 A, označovaných jako S-92 a tři dvoumístné Me 262 B (CS-92). Počátkem padesátých let byla vytvořena 5. stíhací letka vyzbrojená těmito letouny, která měla za úkol školit piloty a další personál v ovládání proudové techniky. Po nástupu sovětských proudových typů byly zbylé S-92/CS-92 rozptýleny po ČSR jako učební pomůcky.

Letoun Avia S-92 s trupovým kódem V-34, výrobní č. 4, byl jediným letounem zalétaným v roce 1947. Zálet provedl 18. června 1947 šéfpilot A. Kraus. Po ukončení služby byl prostřednictvím VZLÚ předán na konci roku 1951 do sbírek Národního technického muzea. Poté byl dlouhá léta vystaven v Dopravní hale NTM. V říjnu 1979 byl předán do Leteckého muzea VHÚ a následně pečlivě renovován. Celkovou opravu provedly Letecké opravny Kbely v roce 1987, po ní byl stroj vystaven v nové expozici jako vzácná ukázka proudových letounů první generace.

Aktuálně



Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…
Přijďte do Císařské konírny Pražského hradu na výstavu válečných plakátů - do 28. října 2025

Přijďte do Císařské konírny Pražského hradu na výstavu válečných plakátů - do 28. října 2025

09. 09. 2025
V Císařské konírně Pražského hradu je do 28. října zdarma přístupná výstava…