Bezpilotní letoun Primoco One 150

Bezpilotní letoun Primoco One 150

V květnu 2020 byl do sbírky VHÚ věnován firmou Primoco UAV SE jeden z prvních kusů bezpilotního letounu Primoco One 150, který tato firma vyvíjí již od roku 2015. Šlo o víceúčelový průzkumný prostředek pro sledování hranic, produktovodů a vybraných oblastí s možností mapovat i rozlehlé prostory otevřené krajiny.

Jednalo se v podstatě o malé letadlo s hmotností okolo 150 kg a letovou vytrvalostí více než 15 hodin. Což je mezi UAV systémy úctyhodná hodnota. Konstrukce byla převážně z uhlíkových a skelných kompozitů s dvoutaktním čtyřválcovým motorem v tlačném uspořádádní, vybavená pevným tříkolým podvozkem. Ten UAV umožňovalo startovat a přistávat jako klasické letadlo.

Primoco One 150 bylo ovládáno jedním pilotem a jedním operátorem sledovacích systémů. Šlo jej ovládat ručně nebo spustit v plně automatickém režimu, kdy program umožňoval automatický vzlet, let a přistání. Letadlo disponovalo také bezpečnostními režimy, které mu umožňovaly návrat na základnu nebo přistání v bezpečné oblasti, pokud došlo ke ztrátě komunikace nebo k poruchám. UAV bylo také vybaveno odpovídačem v módu S pro bezpečný provoz v civilním vzdušném prostoru.

Letouny řady One 150 ustanovily několik neoficiálních českých i evropských rekordů ve své kategorii. Například dne 16. 4. 2020 letoun nad továrním letištěm dosáhl délky letu 15 hodin a 3 minuty s délkou trati 1 650 km. V květnu 2020 byl letoun Primoco One 150 také poprvé nasazen ve službách Policie ČR při ostraze jižní hranice České republiky v denní i noční době, přičemž šlo o první podobné nasazení v EU. Letoun při něm operoval až do vzdálenosti 70 km od řídicí stanice.

Nový přírůstek, výrobního čísla 03, byl umístěn v expozici Leteckého muzea VHÚ jako doplněk již vystavených vojenských letounků řady Sojka a proudového průzkumného prostředku VR-3 Rejs.

 

Motor: Primoco Engine 340

Délka: 3,65 m

Rozpětí křídla: 4,85 m

Hmotnost prázdného letounu: 90 kg

Maximální vzletová hmotnost: 150 kg

Dostup: 3 300 m

Dolet: 2 000 km

Vytrvalost: 15 hodin

Cestovní rychlost: 100 – 150 km/h

Aktuálně



Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

02. 10. 2025
Letošní cenu Rudolfa Medka obdržel historik Tomáš Jakl za výsledky své badatelské…
PRODLOUŽENÍ VÝSTAVY "Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918"- do konce října (Armádní muzeum Žižkov)

PRODLOUŽENÍ VÝSTAVY "Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918"- do konce října (Armádní muzeum Žižkov)

01. 10. 2025
Do konce října je prodloužena výstava připravená VHÚ Praha ve spolupráci s…
Zástupci VHÚ Praha vystoupili na 23. mezinárodní konferenci Světové asociace orální historie (IOHA) na Jagellonské univerzitě v polském Krakově - „Re-Thinking Oral History“

Zástupci VHÚ Praha vystoupili na 23. mezinárodní konferenci Světové asociace orální historie (IOHA) na Jagellonské univerzitě v polském Krakově - „Re-Thinking Oral History“

30. 09. 2025
Na druhé nejstarší středoevropské univerzitě v polském Krakově se ve dnech 16. –…
Přijďte 1. 10. do VHÚ Praha na seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Přijďte 1. 10. do VHÚ Praha na seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

29. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Vyšlo třetí letošní číslo časopisu Historie a vojenství s první částí studie o výstavbě vojska protivzdušné obrany do roku 1992

Vyšlo třetí letošní číslo časopisu Historie a vojenství s první částí studie o výstavbě vojska protivzdušné obrany do roku 1992

29. 09. 2025
Ve třetím letošním čísle Historie a vojenstvíse v hlavní studii dočtete o počátcích…