V květnu 2020 byl do sbírky VHÚ věnován firmou Primoco UAV SE jeden z prvních kusů bezpilotního letounu Primoco One 150, který tato firma vyvíjí již od roku 2015. Šlo o víceúčelový průzkumný prostředek pro sledování hranic, produktovodů a vybraných oblastí s možností mapovat i rozlehlé prostory otevřené krajiny.
Jednalo se v podstatě o malé letadlo s hmotností okolo 150 kg a letovou vytrvalostí více než 15 hodin. Což je mezi UAV systémy úctyhodná hodnota. Konstrukce byla převážně z uhlíkových a skelných kompozitů s dvoutaktním čtyřválcovým motorem v tlačném uspořádádní, vybavená pevným tříkolým podvozkem. Ten UAV umožňovalo startovat a přistávat jako klasické letadlo.
Primoco One 150 bylo ovládáno jedním pilotem a jedním operátorem sledovacích systémů. Šlo jej ovládat ručně nebo spustit v plně automatickém režimu, kdy program umožňoval automatický vzlet, let a přistání. Letadlo disponovalo také bezpečnostními režimy, které mu umožňovaly návrat na základnu nebo přistání v bezpečné oblasti, pokud došlo ke ztrátě komunikace nebo k poruchám. UAV bylo také vybaveno odpovídačem v módu S pro bezpečný provoz v civilním vzdušném prostoru.
Letouny řady One 150 ustanovily několik neoficiálních českých i evropských rekordů ve své kategorii. Například dne 16. 4. 2020 letoun nad továrním letištěm dosáhl délky letu 15 hodin a 3 minuty s délkou trati 1 650 km. V květnu 2020 byl letoun Primoco One 150 také poprvé nasazen ve službách Policie ČR při ostraze jižní hranice České republiky v denní i noční době, přičemž šlo o první podobné nasazení v EU. Letoun při něm operoval až do vzdálenosti 70 km od řídicí stanice.
Nový přírůstek, výrobního čísla 03, byl umístěn v expozici Leteckého muzea VHÚ jako doplněk již vystavených vojenských letounků řady Sojka a proudového průzkumného prostředku VR-3 Rejs.
Motor: Primoco Engine 340
Délka: 3,65 m
Rozpětí křídla: 4,85 m
Hmotnost prázdného letounu: 90 kg
Maximální vzletová hmotnost: 150 kg
Dostup: 3 300 m
Dolet: 2 000 km
Vytrvalost: 15 hodin
Cestovní rychlost: 100 – 150 km/h