Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Vozidlo vzniklo na přelomu let 1937 a 1938 na základě požadavku britské válečné kanceláře, která vypsala soutěž na dělostřelecký tahač pro tažení polních děl. Bylo požadováno, aby vozidlo kromě tažení děla, umožňovalo přepravu obsluhy děla a zásob střeliva. Soutěž vyhrála firma GUY se svým upraveným automobilem Art. Vzhledem k tomu, že z kapacitních důvodů nestačila zabezpečit početní požadavky armády, byla oslovena i firma Morris Commercial Cars Ltd. V této firmě byl použit jako základ podvozek tři čtvrtě tunového nákladního automobilu Morris Commercial C. Na podvozek byla posazena karoserie s „hrbatým“ tvarem typickým pro tento typ, která měla chránit šestičlennou obsluhu děla před povětrnostními vlivy. V roce 1939 byl zaveden do výzbroje pod označením Morris Commercial C-8 FAT (Field Artillery Tractor). Celkem bylo vyrobeno více než 10.000 kusů ve třech verzích. 4.000 kusů verzí Mk. I a Mk. II a asi 6.000 kusů verze Mk. III. 1.500 kusů posledně jmenované verze vzniklo s karoserií No. 5 (tzv. čtyřdveřák), která se od předchozích typů odlišovala čtvercovým tvarem v zadní části krytým shora plachtou. Díky solidní konstrukci byl tahač používán ještě dlouho po skončení 2. světové války. Byl např. nasazen i v korejské válce. Některé tahače byly vyřazovány až na začátku 60. let. V průběhu 2. světové války byl tahač zařazen do výzbroje Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii. U dělostřeleckého pluku sloužil k tažení 25 liberní kanónové houfnice a u oddílu kanónů proti útočné vozbě k tažení 17 liberního protitankového kanónu.

Vozidlo včetně muničního vozíku Limber a 25 liberní kanónové houfnice bylo do sbírek VHÚ získáno v roce 2003 nákupem z Velké Británie.


Technická data

Motor:
– kapalinou chlazený, zážehový čtyřválec,
– rozvod: SV
– typ: Morris Commercial EH
– zdvihový objem: 3 519 cm
– max. výkon: 52 kW (70 k) při 3 000 ot/min
Převodovka:
– mechanická 5 + 1 Z.CH.
Přídavná převodovka: mechanická jednostupňová s odpojením předního náhonu
Naviják:
– tažná síla: 40 kN ( 40 t)
Hmotnost:
– celková: 5 690 kg
– pohotovostní: 3 302 kg
Max. rychlost: 80 km/h
Dojezd: 260 km

Aktuálně



Carl von Clausewitz – život vojaka, teoretika a filozofa vojny I.

02. 06. 2023
Carl Philipp Gottfried von Clausewitz sa narodil 1.6.1780 (aj keď tento dátum…
Rumunská Sibiň hostila konferenci o válce a propagandě

Rumunská Sibiň hostila konferenci o válce a propagandě

30. 05. 2023
Ve dnech 22. až 26. května 2023 se v rumunské Sibini konal 22.…
Pozvánka na konferenci Povinná vojenská služba, armáda a společnost v českých zemích / Historie – současnost – budoucnost?

Pozvánka na konferenci Povinná vojenská služba, armáda a společnost v českých zemích / Historie – současnost – budoucnost?

30. 05. 2023
Ve dnech 20.–21. června 2023 se v areálu Armádního muzea Žižkov uskuteční vědecká konference,…
Tisíce lidí přilákalo zahájení 28. muzejní sezony v Lešanech

Tisíce lidí přilákalo zahájení 28. muzejní sezony v Lešanech

27. 05. 2023
Areál Vojenského technického muzea v Lešanech se v sobotu 27. května stal cílem několika…
Útok na Heydricha a první komentáře na vlnách londýnského rozhlasu

Útok na Heydricha a první komentáře na vlnách londýnského rozhlasu

26. 05. 2023
Útok na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha 27. května 1942 vyvolal pozdvižení…