V souvislosti s 50. výročím vyhlášení samostatné Československé republiky obrátili v roce 1968 tvůrci armádního filmového studia svou pozornost také ke kořenům československé vojenské kinematografie. Pomineme-li filmařské aktivity v legiích, byli vojenští filmaři organizováni v rámci Ministerstva národní obrany od roku 1919.
Pro film „U komory stál“ využil režisér Milan Růžička jak bohaté archivní filmové materiály, tak metodu orální historie a vyzpovídal tehdy ještě žijící pamětníky, jako například kameramana a produkčního Aloise Čuříka, režiséra Vladimíra Studeckého nebo režiséra a kameramana Miloše Staňka.
Vedle neocenitelných reportážních záběrů zachycujících důležité historické okamžiky raných československých dějin film rovněž připomněl dva celovečerní hrané filmy režiséra Vladimíra Studeckého, romanci z leteckého prostředí „Slavia L-Brox“ (1927) a propagační film natočený k 10. výročí vzniku republiky podle literární předlohy Rudolfa Medka „Za československý stát“ (1928).
Po umělecky nepříliš výrazných počátcích armádní filmové produkce ve dvacátých letech nastalo kvalitativní zlepšení s příchodem vynikajících fotografů a filmařů Jiřího Jeníčka a Jiřího Lehovce. Ti v druhé polovině 30. let natočili několik umělecky hodnotných propagačních filmů, například „Naše armáda“ nebo „Vojáci v horách“.
Film „U komory stál“ je, i přes svou stručnost, malou heuristickou hloubku a některé omyly, jedinečným dokumentárním svědectvím o počátcích armádní kinematografie v samostatném Československu.
Výrobce: Studio ČAF, 1969
Tvůrci: námět Bedřich Benda, kamera Ivan Koudelka, režie Milan Růžička
Technické údaje k filmové kopii: 35 mm, V. kombinovaná kopie, černobílá, 798 metrů (28 minut)
Kopie filmu byla do sbírky VHÚ získána v roce 2008 převodem z Agentury vojenských informací a služeb.