Fokker Dr. I

Fokker Dr. I

Model představuje skutečný letoun 1. světové války. V srpnu 1917 se objevil na nebi jeden z nejslavnějších trojplošníků. Byl jím v německých barvách létající Fokker Dreidecker Dr. I., což byla rychlá a obratná stíhačka, která je ponejvíce spojována se jménem barona Manfreda von Richthofen. Konstruktérem byl Reinhold Platz, který pracoval pro firmu Holanďana Antona Hermana Gerarda Fokkera. Fokkerův trojplošník byl přijat do německé armády, ale ukázalo se, že má technické problémy, které dokonce zapříčinily několik nehod. I přes to je rudý trojplošník dodnes symbolem rytířských soubojů letectva 1. světové války.

Posádku Fokkeru Dr. I tvořil pouze pilot. Délka stroje byla 5,77 m, rozpětí 7,12 m a výška 2,95 m. Vzletová hmotnost letounu byla 586 kg. Byl poháněn jedním devítiválcovým rotačním motorem Oberursel UR.II. Dosahoval maximální rychlosti 185 km/h a jeho dolet byl 300 km. Výzbroj tvořily dva synchronizované kulomety Spandau MG 08/15 ráže 7,92 mm, které byly namontovány nad motorem, náboje se nacházely na pásech umístěných v trupu letadla.

Model je vyroben ze dřeva, plátna a kovových součástí. Jeho poměr je 1:8, přičemž délka modelu je 720 mm a rozpětí 900 mm. Model vyrobil Jan Sýkora, technik Vojenského historického ústavu.

Do sbírek VHÚ Praha byl model letounu získán v roce 1967.

 

Aktuálně



Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě  pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

18. 04. 2024
V pátek 19. 4. 2024 se ve dvou pražských městských částech uskuteční…
Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…