Výkonný kluzák VSO-10, lidově zvaný „Vosa“, byl československý jednomístný samonosný větroň smíšené konstrukce. Projekční práce na něm byly zahájeny v Orličanu Choceň již v roce 1972 a prototyp poprvé vzlétnul 16. září 1976. Sériová výroba v Orličanu probíhala v letech 1978–1990 a celkem dala 225 kusů. Letoun nahrazoval v aeroklubech starší větroně VT-116 Orlík II a v řadě míst létá doposud. Stroj ze sbírek VHÚ, imatrikulace OK-9504, byl vyroben v roce 1979 jako osmý kus nultého bloku. Zálet provedl 31. srpna 1979 pilot Jiří Unzeitig.
Stroj byl v září téhož roku přidělen na letiště do Vrchlabí, kde sloužil vesměs pro přeškolování plachtařských inspektorů a instruktorů. Nějaký čas létal na Moravě, poté ve východních Čechách a byl používán hlavně k termickým přeletům. V květnu 1988 byl přeletěn z Vrchlabí do Zbraslavic a poté intenzívně využíván sportovními piloty, často také na závodech. O tom svědčí jeho startovní kód „B 3“ na svislé ocasní ploše. Poslední let absolvoval 26. července 2015 ve Zbraslavicích. Jeho celkový nálet byl 3 497 h 36 min a 2 285 startů. Do sbírek VHÚ se dostal koupí a poté byl převezen po zemi do depozitáře Leteckého muzea. V budoucnosti by se měl stát exponátem připravované expozice sportovního letectví.
Rozpětí 15 m
Délka 7 m
Výška 1,38 m
Prázdná hmotnost 250 kg
Maximální vzletová hmotnost 380 kg
Maximální rychlost 250 km/h
Minimální opadání 0,64 m/s při rychlosti 73 km/h
Klouzavost 1:36 při rychlosti 90 km/h