Křižník Aurora

Křižník Aurora

Na snímku z osmdesátých let je zachycen křižník Aurora, trvale zakotvený v Leningradu (dnešní Petrohrad). Autorem těchto fotografií je plk. Ing. Jaroslav Janečka, dlouholetý ředitel našeho leteckého muzea.

 

Tento křižník, jehož stavba byla zahájena roku 1897 a do služby vstoupil 29. července 1903, se v ruštině nazývá doslova Avrora. Jednalo se o nejmladší ze tří lodí třídy Pallada, pojmenovaných podle římských bohyní (Pallada, Diana a právě bohyně jitřního svitu Aurora).

Aurora byla tzv. chráněný křižník, což znamenalo, že pancéřovou ochranu představovala zejména ocelová paluba, po stranách zešikmená; její síla činila 50–75 mm. Výzbroj po dokončení lodě představovalo 8 děl ráže 152 mm (tento počet byl za první světové války zvýšen na 14), 24 děl ráže 75 mm, 8 děl ráže 37 mm a tři torpédomety. Výtlak lodi přesahoval 6 700 tun, maximální rychlost měla být 20 uzlů. Posádku tvořilo zhruba 570 mužů.

Všechny tři lodě této třídy se aktivně zúčastnily rusko-japonské války z let 1904–05. V okamžiku, kdy válka vypukla, měly být podle plánu na Dálném východě všechny tři, avšak dorazit tam stihly pouze Diana a Pallada. Diana v srpnu 1904 unikla do Saigonu, Palladě se Port Arthur opustit nepodařilo a 8. prosince 1904 byla potopena v přístavu nepřímou palbou japonského těžkého dělostřelectva. Později byla Japonci vyzdvižena a sloužila v jejich námořnictvu pod jménem Cugaru.

Aurora se na počátku války nalézala v Džibuti, poté se vrátila na Balt a následně přece jen odplula se silami admirála Rožestvenského na Dálný východ. Nedlouho po počátku plavby, v noci z 21. na 22. října 1904 se zúčastnila incidentu na Dogger Bank. Ruské loďstvo si spletlo britské rybářské lodě s japonskými torpédovými čluny, pálilo po nich, a v nastalém zmatku zasáhlo i Auroru; na ruském křižníku byli zabiti lodní kněz a jeden námořník. Aurora prodělala celou strastiplnou cestu na Dálný východ, ve dnech 27.–28. května 1905 bojovala v prohrané bitvě u Cušimy a pod velením kontradmirála Enkvista se jí podařilo uprchnout do Manily, kde byla Američany internována. Po skončení války Aurora opět nastoupila službu v carském námořnictvu.

Za první světové války Aurora sloužila na Baltu. Do dějin se nesmazatelně zapsala 7. listopadu 1917. Velká část námořníků v Petrohradu se přidala na stranu Leninovy revoluce, a výstřel z děla křižníku Aurora dal signál k útoku bolševických band pod vedením Antonova-Ovsejenka na Zimní palác. Skutečnost, že se nejednalo o výstřel ostrým granátem, neměnila nic na významu tohoto aktu.

V meziválečném období Aurora sloužila jako školní plavidlo; za druhé světové války byla zakotvena na sovětském předmostí u Oranienbaumu, zatímco její dělostřelecká výzbroj byla demontována a přesunuta na pevninu, kde pomáhala bránit Leningrad. 30. září 1941 byla loď potopena při bombardování přístavu, po druhé světové válce byla Aurora vyzdvižena, opravena a sloužila jako muzeum. V činné službě je dodnes.

 

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…