Vývoj celokovového lehkého dvoumotorového dopravního letounu pro 15 až 19 cestujících byl zahájen n. p. Let Kunovice v kolektivu vedeném Ing. Ladislavem Smrčkem ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Při návrhu se přihlíželo k provozním i klimatickým podmínkám bývalého SSSR, pro nějž byl hlavně určen. Prototyp, poháněný kanadskými motory Pratt & Whitney PT 6 A-27 o výkonu 533 kW (724 k), poprvé vzlétl 16. dubna 1969. První sériově vyráběné letouny L-410 A měly ještě kanadské motory, ale již následující verze L-410 M byla vybavena československými M-601 A. Podle požadavků sovětského zákazníka vznikla verze L-410 UVP se zkráceným vzletem a přistáním. Původně ji poháněly M-601 B a lišila se také zvětšeným rozpětím křídel i dalšími úpravami. Na základě zkušeností z provozu byla vyvinuta ekonomičtější varianta L-410 UVP-E a vznikly také další modifikace, jako například víceúčelová transportní a výsadková L-410 T a fotogrametrické L-410 FA a L-410 FG.
Celkem bylo vyrobeno přes 1 200 letounů L-410 Turbolet, z toho více jak 800 jich bylo dodáno do bývalého SSSR, další šly do mnoha států celého světa. Řadu verzí L-410 používalo i naše vojenské letectvo. Jedním z nich byl i stroj L-410 UVP-T trupového označení 1132 a výrobního čísla 831132. Letoun byl vyroben na konci roku 1983 a zalétala jej posádka Ing. Vladimír Vlk a Václav Palička. Poté létal u VÚ 2073 Mošnov v rámci 1. dopravního leteckého pluku. Generální opravu na letounu provedly Letecké opravny Trenčín v roce 1992 a následně již sloužil na základně Praha-Kbely. Poslední let stroje proběhl 20. září 2012, kdy měl za sebou 5 650 letových hodin a 11 900 startů. Od té doby byl pravidelně konzervován.
Do sbírky VHÚ se dostal na jaře 2018 převodem od VÚ 8407 Praha.
Technické údaje:
Motor: 2 x M-601 D (8) o výkonu 540 kW (734 k)
Rozpětí 19,48 m
Délka 14,467 m
Hmotnost prázdného letounu 3 958 kg
Vzletová hmotnost 5 700 kg
Cestovní rychlost 300 km/h
Dostup 7 000 m
Dolet 1 190 km