Na úspěchu sovětského stíhacího letounu MiG-29 měla velký podíl i jeho pohonná skupina, kterou tvořila dvojice proudových motorů RD-33, vyvinutých v OKB Klimov. Tyto relativně malé, ale silné dvouproudé motory s přídavným spalováním se mohly chlubit poměrem maximálního tahu k vlastní hmotnosti 7,9 : 1. To umožňovalo MiGu-29 provádět dosud nevídané manévry. Také automatika ovládání přípustí motorů zajišťovala neobvyklou pružnost a stabilitu jejich chodu ve všech pracovních režimech.
Vývoj RD-33 probíhal v sedmdesátých letech minulého století s jasným zadáním a určením. Přes počáteční „dětské nemoci“ se z něj stala v pozdějších sériích silná a spolehlivá pohonná jednotka, která se výrazně podílela i na obchodním úspěchu typu.
Z technického hlediska se jednalo o dvouhřídelový dvouproudý motor s dvoustupňovým axiálním kompresorem, prstencovou spalovací komorou, dvoustupňovou turbínou, komorou přídavného spalování a stavitelnou výstupní tryskou. U letounu MiG-29 měl každý z motorů vlastní skříň náhonů motorových agregátů a dohromady měly společnou skříň náhonů pomocných letadlových systémů.
Představovaný exponát byl vyroben patrně v roce 1987. Jeho osudy zatím nejsou známy, ale nacházel se ve velice dobrém stavu. Do sbírky VHÚ se dostal v roce 2022 koupí a v příštích muzejních sezónách by měl být vystaven v expozici Leteckého muzea VHÚ u letounu MiG-29.
Maximální tah s přídavným spalováním 81,5 kN
Průměr 1 040 mm
Délka 4 230 mm
Hmotnost 1 055 kg