Letecký motor M-10

Letecký motor M-10

Na počátku osmdesátých let minulého století se u nás stále více projevovala potřeba vývoje a sériové výroby malých leteckých motorů do výkonu 100 kW. Řešení tohoto úkolu se kromě jiných pracovišť ujala také Katedra spalovacích motorů Vysokého učení technického v Brně. Tam pod vedením Ing. Karla Jaroše, CSc. vznikla velice zajímavá řada malých plochých motorů, později označovaných jako M-10, M-30 a M-60. Tyto jednotky měly podávat výkony od 11 do 100 kW při velice nízkých vlastních hmotnostech. 

Asi nejdále se dostal nejslabší M-10 o maximálním výkonu 11 kW. Šlo o dvouválcový dvoudobý vzduchem chlazený motor s protiběžnými písty, bez reduktoru. Jeho klikový mechanismus byl uložen převážně ve valivých ložiscích, takže se vyznačoval velice malými třecími ztrátami. Jako karburátor byl použit standardní motocyklový Jikov, pružně uložený na sacím potrubí. Zapalování bylo jednoduché, bateriové s mechanickým přerušovačem, jehož pohyb se odvozoval od vačky na čepu klikového hřídele. Vrtulový náboj pro vrtuli Aeron V-110 byl přitažen na kužel hlavního čepu kliky a opatřen unašečem pro mechanické startování motoru násuvným elektrickým spouštěčem. 

Motor bylo možné použít v tažném i tlačném uspořádání. Svojí úlohu však plnil především jako pohonná jednotka bezpilotního prostředku Sojka E.50, vyvíjeného a stavěného pod patronací VTÚL a PVO jako univerzální prostředek pro vzdušný průzkum i jako mobilní létající cíl pro výcvik letových posádek. Sériovou výrobu těchto motorových jednotek pak zajišťovala První brněnská strojírna, k. p., závod Oslavany. 

Jeden z exemplářů motoru M-10, vybaveného tlačnou vrtulí V-110.01, byl do sbírky VHÚ získán převodem z VTÚL a PVO v roce 1996 spolu s letounkem Sojka E.50-10. Následně byl zavěšen v expozici Leteckého muzea VHÚ v Praze-Kbelích, kde je vystaven dodnes. 

  • Motor M-10 o výkonu 11 kW při 7 500 ot/min 
  • Objem 194,7 cm³ 
  • Hmotnost 9,5 kg 
  • Šířka 270 mm 
  • Výška 400 mm 
  • Hloubka 290 mm 

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…