Letecký naviják Herkules II

Letecký naviják Herkules II

Na počátku padesátých let minulého století zaznamenali naši plachtaři citelný nedostatek startovacích navijáků, které umožňovaly levný a efektivní provoz kluzáků a větroňů. Starší, vesměs trofejní typy pomalu dosluhovaly a plnohodnotná náhrada za ně nebyla. Proto byla v národním podniku Let, závod Otrokovice ustanovena pod vedením pana Vladislava Čáslavského vývojová a konstrukční skupina, která postupně navrhla jednobubnový letecký naviják Herkules I a později i modernější a efektivnější dvoububnový Herkules II pro velkosériovou produkci. Těch bylo v letech 1951 až 1952 vyrobeno na 153 kusů, z nichž část byla exportována do Polska, Rumunska a Maďarska.

Oba navijáky poháněl osvědčený šestiválcový zážehový motor Praga, který byl použit za 2. světové války jako pohonná jednotka mnoha obrněných vozidel, mimo jiné i německého Jagdpanzeru 38 (t) Hetzer. V sériových navijácích Herkules II, vyráběných od roku 1951, pak byla převážně využita dvou karburátorová verze Praga AE o výkonu 150 koní při 2 600 ot/min. Tento motor poháněl přes kapalinovou spojku vždy jeden buben, na kterém mohlo být navinuto až 1 150 metrů ocelového lana. To pak pomocí speciálního závěsného zařízení vytahovalo při navíjení na buben kluzáky do vzduchu. Naviják byl ještě vybaven gravitačním sekacím zařízením vlečného lana, ovládaným z kabiny navijákaře.

Herkules II byl obsluhován jedním strojníkem a zpravidla pomocníkem, plnícím funkci startéra. Po dotažení na letovou plochu musel být ustaven do pracovní polohy pomocí zubového vrátku a opěrných nožiček. Příprava ke startu zabrala asi čtvrt hodiny, ale jinak byl provoz navijáku jednoduchý a bezpečný. Dorozumívání se startem zpravidla probíhalo pomocí domluvených signálů praporky nebo barevnými reflektory.

Představovaný exponát svazarmovského imatrikulačního čísla 348 byl vyroben v Otrokovicích někdy v roce 1952. Poté byl přidělen navijákové stanici Zbraslavice a ve službě vydržel až do poloviny osmdesátých let minulého století. Do sbírky VHÚ byl získán výměnou v roce 1995 ještě funkční a v dobrém technickém stavu.

 

Motor Praga AE o výkonu 110 kW (150 k)

Délka s ojí 3 850 mm

Šířka 1 600 mm

Výška v pracovní poloze 2 000 mm

Hmotnost 2 050 kg

Aktuálně



Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…
Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

03. 12. 2025
Dnes si připomínáme 110 let od narození Richarda Tesaříka. Aktivní účastník československého…
Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

02. 12. 2025
Od sedmdesátých let minulého století usiloval Sovětský svaz o postavení globální mocnosti.…
Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

29. 11. 2025
Poslední číslo Historie a vojenství letošního roku otevírá studie o československém důstojníkovi…
Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

28. 11. 2025
Po návratu ze zahraničních operací byli dnes v Národním památníku na Vítkově…