Letecký naviják Herkules II

Letecký naviják Herkules II

Na počátku padesátých let minulého století zaznamenali naši plachtaři citelný nedostatek startovacích navijáků, které umožňovaly levný a efektivní provoz kluzáků a větroňů. Starší, vesměs trofejní typy pomalu dosluhovaly a plnohodnotná náhrada za ně nebyla. Proto byla v národním podniku Let, závod Otrokovice ustanovena pod vedením pana Vladislava Čáslavského vývojová a konstrukční skupina, která postupně navrhla jednobubnový letecký naviják Herkules I a později i modernější a efektivnější dvoububnový Herkules II pro velkosériovou produkci. Těch bylo v letech 1951 až 1952 vyrobeno na 153 kusů, z nichž část byla exportována do Polska, Rumunska a Maďarska.

Oba navijáky poháněl osvědčený šestiválcový zážehový motor Praga, který byl použit za 2. světové války jako pohonná jednotka mnoha obrněných vozidel, mimo jiné i německého Jagdpanzeru 38 (t) Hetzer. V sériových navijácích Herkules II, vyráběných od roku 1951, pak byla převážně využita dvou karburátorová verze Praga AE o výkonu 150 koní při 2 600 ot/min. Tento motor poháněl přes kapalinovou spojku vždy jeden buben, na kterém mohlo být navinuto až 1 150 metrů ocelového lana. To pak pomocí speciálního závěsného zařízení vytahovalo při navíjení na buben kluzáky do vzduchu. Naviják byl ještě vybaven gravitačním sekacím zařízením vlečného lana, ovládaným z kabiny navijákaře.

Herkules II byl obsluhován jedním strojníkem a zpravidla pomocníkem, plnícím funkci startéra. Po dotažení na letovou plochu musel být ustaven do pracovní polohy pomocí zubového vrátku a opěrných nožiček. Příprava ke startu zabrala asi čtvrt hodiny, ale jinak byl provoz navijáku jednoduchý a bezpečný. Dorozumívání se startem zpravidla probíhalo pomocí domluvených signálů praporky nebo barevnými reflektory.

Představovaný exponát svazarmovského imatrikulačního čísla 348 byl vyroben v Otrokovicích někdy v roce 1952. Poté byl přidělen navijákové stanici Zbraslavice a ve službě vydržel až do poloviny osmdesátých let minulého století. Do sbírky VHÚ byl získán výměnou v roce 1995 ještě funkční a v dobrém technickém stavu.

 

Motor Praga AE o výkonu 110 kW (150 k)

Délka s ojí 3 850 mm

Šířka 1 600 mm

Výška v pracovní poloze 2 000 mm

Hmotnost 2 050 kg

Aktuálně



Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

05. 02. 2025
V roce 1942 senátorku Františku Plamínkovou zavraždili nacisté při heydrichiádě. Odmítla odsoudit…
Připomínáme si 80 let od Jaltské konference

Připomínáme si 80 let od Jaltské konference

05. 02. 2025
Každou významnou mezinárodní událost provázejí různé konspirační teorie. Výjimkou není ani konference…
Přednáška Za císaře i republiku přeložena o týden

Přednáška Za císaře i republiku přeložena o týden

03. 02. 2025
Z technických důvodu je přednáška přeložena z 11. na 18. února 2025.…
Největší námořní katastrofa v dějinách. Po zásahu sovětských torpéd zahynulo přes 9000 lidí

Největší námořní katastrofa v dějinách. Po zásahu sovětských torpéd zahynulo přes 9000 lidí

03. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Seriál Poklady z depozitáře představuje hrůznou tabulku z koncentračních táborů

Seriál Poklady z depozitáře představuje hrůznou tabulku z koncentračních táborů

30. 01. 2025
Další díl seriálu Poklady z depozitáře, který vychází na webu iDNES.cz, a k němuž…