Letecký naviják Herkules II

Letecký naviják Herkules II

Na počátku padesátých let minulého století zaznamenali naši plachtaři citelný nedostatek startovacích navijáků, které umožňovaly levný a efektivní provoz kluzáků a větroňů. Starší, vesměs trofejní typy pomalu dosluhovaly a plnohodnotná náhrada za ně nebyla. Proto byla v národním podniku Let, závod Otrokovice ustanovena pod vedením pana Vladislava Čáslavského vývojová a konstrukční skupina, která postupně navrhla jednobubnový letecký naviják Herkules I a později i modernější a efektivnější dvoububnový Herkules II pro velkosériovou produkci. Těch bylo v letech 1951 až 1952 vyrobeno na 153 kusů, z nichž část byla exportována do Polska, Rumunska a Maďarska.

Oba navijáky poháněl osvědčený šestiválcový zážehový motor Praga, který byl použit za 2. světové války jako pohonná jednotka mnoha obrněných vozidel, mimo jiné i německého Jagdpanzeru 38 (t) Hetzer. V sériových navijácích Herkules II, vyráběných od roku 1951, pak byla převážně využita dvou karburátorová verze Praga AE o výkonu 150 koní při 2 600 ot/min. Tento motor poháněl přes kapalinovou spojku vždy jeden buben, na kterém mohlo být navinuto až 1 150 metrů ocelového lana. To pak pomocí speciálního závěsného zařízení vytahovalo při navíjení na buben kluzáky do vzduchu. Naviják byl ještě vybaven gravitačním sekacím zařízením vlečného lana, ovládaným z kabiny navijákaře.

Herkules II byl obsluhován jedním strojníkem a zpravidla pomocníkem, plnícím funkci startéra. Po dotažení na letovou plochu musel být ustaven do pracovní polohy pomocí zubového vrátku a opěrných nožiček. Příprava ke startu zabrala asi čtvrt hodiny, ale jinak byl provoz navijáku jednoduchý a bezpečný. Dorozumívání se startem zpravidla probíhalo pomocí domluvených signálů praporky nebo barevnými reflektory.

Představovaný exponát svazarmovského imatrikulačního čísla 348 byl vyroben v Otrokovicích někdy v roce 1952. Poté byl přidělen navijákové stanici Zbraslavice a ve službě vydržel až do poloviny osmdesátých let minulého století. Do sbírky VHÚ byl získán výměnou v roce 1995 ještě funkční a v dobrém technickém stavu.

 

Motor Praga AE o výkonu 110 kW (150 k)

Délka s ojí 3 850 mm

Šířka 1 600 mm

Výška v pracovní poloze 2 000 mm

Hmotnost 2 050 kg

Aktuálně



Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…
Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…