Letoun BAK-01

Letoun BAK-01

Krátce po skončení 2. světové války vznikla v Liberci Vojenská odborná škola pro letecké mechaniky, kde se kolem vynikajících pedagogů začal tvořit velice agilní kroužek pobočky Českého národního aeroklubu. Právě v tomto prostředí vznikla myšlenka postavit jednomístný speciální letoun o velice malých rozměrech, který by měl šanci vytvořit rychlostní rekord v kategorii do hmotnosti 500 kg. Vůdčími osobnostmi projektu byli mjr. Jan Červenka, ppr. Miloslav Eliáš a čet. asp. Robert Binder.

Těm se podařilo navrhnout velice elegantní celodřevěný dolnoplošník s plně zatažitelným podvozkem a vztlakovou klapkou, jenž měl být původně poháněn motorem Walter Mikron III o výkonu 65 k. V průběhu stavby doporučil známý konstruktér leteckých motorů Ing. Bohumil Šimůnek realizátorům využít jeho nový prototyp, čtyřválcový M-431, jinak také označovaný jako Walter Mc. M-431 byl bezpochyby jednou z nejzajímavějších konstrukcí malých motorů u nás. Ing. Bohumil Šimůnek si na něm chtěl ověřit některé prvky, které by výrazně zvýšily jeho výkon. Vybavil jej tedy vypínatelným kompresorem, reduktorem otáček a nízkotlakým vstřikovacím čerpadlem. Tato zařízení mu umožnila při zdvihovém objemu pouhých dvou litrů největší výkon 90 k. Na podzim roku 1948 pak byl BAK-01 po částečných zkouškách v Liberci přesunut na letiště Žatec. Zde na něm mjr. Červenka v rámci záletů opravdu vytvořil světový rekord v tehdejší kategorii H, výkonem 252 km/h. Poté se ale projevily velké potíže s pravidelností chodu motoru, a ten putoval do mateřského závodu v Jinonicích k dalším úpravám.

Také drak letounu byl v Liberci dále vylepšován, ale nakonec celý projekt vymizel do ztracena. Po přesunutí VOŠLM na Slovensko tam byl přemístěn i letounek BAK a naštěstí se zachoval ve Vyšším leteckém učilišti v Košicích. Odtud byl zásluhou mjr. Jaroslava Janečky získán v dubnu 1969 do sbírek VHÚ. Ještě téhož roku prodělal náročnou renovaci, při níž bylo zjištěno, že mnoho věcí použitých k jeho stavbě pocházelo z původně německého materiálu. Například celý mechanizmus zasouvání tříbodového podvozku byl prý údajně z Messerschmittu Bf 108 Taifun. Po celkové opravě byl letoun vystaven v expozičním hangáru č. 40 Leteckého muzea VHÚ, kde je umístěn dodnes.

Technická data letounu:

Motor: Walter M-431 o výkonu 66 kW (90 k)

Rozpětí 6,00 m

Délka 5,20 m

Hmotnost prázdného letounu 273 kg

Vzletová hmotnost 425 kg

Maximální rychlost 252 km/h

Dostup 4 500 m

Dolet 1 000 km

 

Aktuálně



Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

29. 10. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

28. 10. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem, armáda i…
Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

23. 10. 2025
Za týden - v den státního svátku 28. října bude předávat prezident…
Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

22. 10. 2025
Upozorňujeme zájemce o návštěvu Leteckého muzea Kbely, že mimořádně bude otevřeno také…
Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

22. 10. 2025
Šestého října 1950 se poprvé slavil hlavní svátek „Den Československé armády“ na…