Letoun Let Z-37 „Čmelák“, výr. č. 006

Letoun Let Z-37 „Čmelák“, výr. č. 006

Šestý kus prototypové série zemědělského letounu Z-37 „Čmelák“, konstruktérů Svatopluka Zámečníka a Miroslava Langra, vznikl v n.p. Let Kunovice (tehdy ještě Strojírny první pětiletky n.p.). K jeho zalétání došlo 5. července 1965 pilotem Vladimírem Vlkem. Měl již namontován čs. motor M-462 RF, v.č. 13, jehož vzorem byl sovětský AI-14 RF. Dne 1. dubna 1966 byl zapsán do leteckého rejstříku jako OK-UJE a držitelem se staly SPP n.p. Kunovice, později od září 1971 Moravan n.p. Otrokovice. Stroj dále sloužil výrobnímu závodu ke zkouškám různých zařízení a pro přípravu sériové výroby. Od 5. dubna do 22. června 1966 na něm proběhly zkoušky v SSSR. Zkoušely se různé aplikace, jako rozmetání hnojiva a postřik. Později byl letoun předváděn ve Švédsku a Finsku. Od 11. srpna 1967 byl předán do Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha ke zkouškám hlučnosti. V roce 1968 na něm bylo zkoušeno zdvojené hlavní podvozkové kolo a montáž lyží na letišti ve Vrchlabí. Někdy v roce 1968 došlo k poškození letadla větrnou smrští. V březnu 1969 bylo opraveno s využitím dílů (křídel, centroplánu, motoru) z letounu v.č. 007, OK-UJC. Po opravě jej v dubnu 1969 zalétal šéfpilot František Svinka. Od počátku roku 1971 byl letoun upravován pro umožnění zkoušek nového rozmetadla a 10. května 1971 byl prodán VZLÚ Praha. Zde na něm probíhala měření parametrů při rozmetávání a postřiku. Poslední let byl proveden 6. června 1974. Letoun měl celkem nalétáno 477 h 10 min a 2 514 startů.

Do sbírek Leteckého muzea VHÚ byl předán 8. ledna 1975 z VZLÚ Praha. Od dubna 2011 je letoun vystaven ve Stálé expozici požární ochrany Zbiroh, kde připomíná i další činnost "Čmeláků" a tou bylo hašení rozsáhlých lesních požárů.


Technické údaje

Motor: Avia M-462 RF o výkonu 315 k (232 kW) při 2 450 ot/min
Rozpětí: 12,22 m
Délka: 8,55 m
Výška: 2,89 m
Prázdná hmotnost: 985 kg
Maximální vzletová hmotnost: 1 880 kg
Hmotnost nesených chemikálií: 600 kg
Pracovní rychlost: 120 km/h
Dostup: 4 050 m
Dolet: 640 km

Aktuálně



Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…