Letoun Mráz M-1 C Sokol, výr.č. 127

Letoun Mráz M-1 C Sokol, výr.č. 127

Jedním z exponátů Leteckého muzea, který byl zachráněn díky výzvám v časopise Letectví a kosmonautika, je známý turistický a sportovní letoun Mráz M-1 C Sokol. Tuto celodřevěnou konstrukci začala krátce po 2. světové válce vyrábět Továrna letadel Ing. J. Mráz v národní správě a navrhl ji Ing. Zdeněk Rublič na základě svých předešlých výtvorů.

Jednalo se o elegantní dvousedadlovku se zatahovacím podvozkem, jež zaznamenala i slušný exportní úspěch. Tomu pomohly i některé dálkové lety, které Sokoly podnikaly např. do Afriky a Austrálie. Verze C se od původního návrhu lišila přidáním dalšího sedadla za piloty, a tím vynucenou úpravou šípu křídla. Náš exponát byl vyroben v roce 1947 a imatrikulován jako OK-BHM, poté byl předán n.p. Odeva Trenčín jako kurýrní stroj. Tam létal až do roku 1951, kdy byl převeden Dobrovolnému svazu lidového letectví-DOSLET a získal jej aeroklub Trnava.

Po dolétání životnosti byl přenechán Střední průmyslové škole strojní Trnava, kde byl zavěšen ve strojních dílnách. Nakonec ale skončil na zahradě mateřské školky, kde se na něm malí příznivci letectví opravdu podepsali.

V dezolátním stavu byl v roce 1969 objeven trnavským plachtařem Vladimírem Štětinou a ten obratem informoval pracovníky Letecké skupiny VM, kteří jej v září téhož roku převezli do Kbel. Protože letoun byl značně nekompletní, vyzvali restaurátoři LS VM znovu leteckou veřejnost k poskytnutí jakýchkoliv částí na tento typ.

Náročná renovace pak proběhla v dílnách Letecké skupiny a stroj byl předveden veřejnosti 22. října 1970. Jelikož se na jeho povrchu zachovaly ještě původní znaky trenčínských oděvních závodů, byl uveden do zbarvení, jak létal na počátku padesátých let minulého století. Dnes je Sokol vystaven v hangáru č. 40 Leteckého muzea Kbely a dokládá vysokou vyspělost našeho leteckého průmyslu krátce po osvobození.

Motor: Walter Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW)

Rozpětí 10,00 m

Délka 7,35 m

Hmotnost prázdného letounu 425 kg

Vzletová hmotnost 780 kg

Maximální rychlost 230 km/h

Dostup 4 800 m

Dolet 1 000 km

 

Aktuálně



Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 11. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Dnes je 17. listopad - státním svátkem si připomínáme dvě zásadní dějinné události

Dnes je 17. listopad - státním svátkem si připomínáme dvě zásadní dějinné události

17. 11. 2025
Na 17. listopad připadá státní svátek České republiky, slavíme Den boje za…
Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

14. 11. 2025
Veteráni Izraelských ozbrojených sil (IDF), kteří bojovali v Šestidenní válce (1967), nedávno navštívili…
Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

13. 11. 2025
Čeští váleční veteráni a jejich rodiny se 11. listopadu v Den válečných veteránů…
Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

11. 11. 2025
V Praze na Vítkově se dnes uskutečnil slavnostní nástup, který připomněl ty,…