Letoun Zlín Z-226 B, OK-MQJ

Letoun Zlín Z-226 B, OK-MQJ

V polovině padesátých let minulého století se v našich aeroklubech projevila nutnost zavést nový motorový letoun pro vlekání těžších větroňů. Na výzvu Svazarmu se tohoto úkolu ujal kolektiv Otrokovických konstruktérů. Po zralé úvaze se rozhodli maximálně odlehčit a vybavit výkonnějším motorem již vyráběný Zlín Z-126 Trenér 2. Vznikl tak stroj s výbornými parametry, který plně vyhovoval zadání. V podstatě šlo o dvoumístný jednoplošník se samonosným křídlem. Trup byl řešen jako svařovaná příhradovina z ocelových trubek, potažená plátnem. Sedadla byla v tandemovém uspořádání, přední prostor byl určen pouze pro cestujícího bez řízení. Křídlo bylo celokovové a neslo kromě olejové také hlavní palivové nádrže o objemu 70 l. Dále mechanicky stavitelné vztlakové klapky a křidélka. Záložní nádrž o 40 l byla zastavěna za pilotním sedadlem a významně prodlužovala dolet. Ocasní plochy byly celokovové, kormidla potažená plátnem.

Letoun byl poháněn motorem Walter Minor 6-III o výkonu 160 k. Jeho označení pak bylo Zlín Z-226 Bohatýr a výroba dala postupně 77 kusů, vesměs předaných aeroklubům. Představovaný OK-MQJ z majetku VHÚ byl postaven v roce 1958 v Moravanu Otrokovice, pod výrobním číslem 281. Většinu svého života sloužil ve Středočeském aeroklubu a po konverzi na Z-226 M, zástavbou výkonnějšího motoru M-137 A, se dostal do Aeroklubu Zbraslavice. Zde byl používán hlavně jako vlečný. Do roku 2010 nalétal úctyhodných 6 000 hodin při 34 510 startech. V roce 2014 byl získán výměnou do sbírek VHÚ a následně přestavěn zpět na původní verzi. Počítalo se s ním pro novou expozici sportovního letectví, kde by dokladoval vývoj letounů řady Z-26.

motor Walter Minor 6-III vzduchem chlazený šestiválec o výkonu 118 kW (160 k) při 2 500 ot/min

rozpětí 10,282 m

délka 7,83 m

hmotnost prázdného letounu 513 kg

max. rychlost  198 km/h

dostup  7150 m

dolet  720 km

 

Aktuálně



Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

14. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…