Letoun Zlín Z-42 MU, OK-ZSC

Letoun Zlín Z-42 MU, OK-ZSC

V šedesátých letech minulého století byla pověřena konstrukční skupina Ing. Jana Mikuly návrhem nové řady letounů, které by mohly zajistit úplný výcvik pilotů – od základního školení přes nácvik akrobacie a létání podle přístrojů až po kondiční a navigační létání sportovců. Řada měla být navržena tak, aby v ní mohly být perspektivně i typy určené pro dopravu osob, nákladu a pro speciální použití. V podrobné studii pak konstruktéři dospěli k názoru, že drak by byl shodný pro dva základní navrhované dvoumístné typy (Z-41 a Z-42), čtyřmístný typ (Z-43) se měl lišit jen v některých částech konstrukce. Podařilo se tak vytvořit řadu, v níž asi 70% všech dílů bylo společných. Stavebnicové schéma měly rovněž použité motory Walter, resp. Avia M-137 a M-337. Práce na základních typech Z-42 a Z-43 byly v Otrokovicích zahájeny v roce 1965.

První prototyp dvoumístného letounu XZ-42 s označením OK-41 měl motor M-137 A o výkonu 132 kW (180 k) a pevnou dřevěnou vrtuli. Zálet byl proveden v říjnu 1967. Prototyp měl plovoucí výškovku, která byla později změněna na klasickou vodorovnou ocasní plochu. V letech 1970 – 1972 dodala sériová výroba 48 ks této základní varianty, z nichž 35 ks bylo exportováno do NDR. V akrobatické kategorii Z-42 vyhovoval americkým předpisům FAR a mohl létat v rozsahu násobků +6 až – 3,5 g. Při generálních opravách byly letouny upravovány na verzi Zlín Z-42 MU, a to tak, že byly vybaveny kovovou dvoulistou vrtulí V-503 A, která dovolovala lépe využít výkon motoru M-137 A. Verze Z-42 MU mohla být pro vyšší hmotnost využívána jen v rozsahu násobků +5 až -3,2 g. Na tuto variantu pak bylo upraveno jedenáct letadel.

Letoun OK-ZSC byl vyroben na sklonku roku 1970 v Moravanu n.p. Otrokovice. Poté jej převzal Aeroklub Svazarmu ČSR a létal převážně na Moravě. I. Generální opravu prodělal v roce 1978 ve výrobním závodě, II. GO v roce 1985 tamtéž. V roce 2013 se dostal do soukromých rukou a létal na letišti Praha-Letňany. Poslední let provedl 1. listopadu 2014 při náletu 4 368 h a 16 725 startech. Do sbírek VHÚ, pro zamýšlenou expozici sportovního letectví, byl získán koupí téhož roku.

 

Rozpětí 9,11 m

Délka 7,07 m

Prázdná hmotnost 645 kg

Max. vzletová 920 kg

Max. rychlost 226 km/h

Dostup 4 250 m

Dolet 530 km

Aktuálně



Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…
Přijďte do Císařské konírny Pražského hradu na výstavu válečných plakátů - do 28. října 2025

Přijďte do Císařské konírny Pražského hradu na výstavu válečných plakátů - do 28. října 2025

09. 09. 2025
V Císařské konírně Pražského hradu je do 28. října zdarma přístupná výstava…