Letov Š-20

Letov Š-20

Š-20 byl sériově vyráběný stíhací letoun čs. vojenského letectva s motorem Škoda HS 8 Fb a výzbrojí dvou synchronizovaných kulometů Vickers. Konstrukce Ing. A. Šmolíka byla snahou o co nejaerodynamičtější stroj v tehdejších podmínkách. Letadlo samé bylo poprvé předvedeno v únoru 1925 a přes některé připomínky bylo postaveno 105 kusů pro MNO a asi 10 kusů pro Litvu. Byly zkoušeny i adaptace pro jiné motory, z nichž zástavba motoru Jupiter vyústila v konstrukční řadu Š-31. Ještě v roce 1925 se Š-20 zúčastnila Závodů o cenu presidenta republiky a byla druhá v kategorii B. V roce 1926 v tomtéž závodu letoun pilotovaný kpt. Ludvíkem Budínem absolutně zvítězil rychlostí 234 km/h. V roce 1927 se Š-20 zúčastnil s škpt. A. Snášelem II. mezinárodního leteckého meetinku v Curychu, kde skončil na čtvrtém místě. Od počátku 30. let 20. století byl Š-20 postupně stahován od leteckých pluků a zbylé exempláře dosloužily jako cvičné ve VLU v Prostějově.

V Leteckém muzeu VHÚ je vystavena replika letounu Š-20.50, vytvořená v Leteckých opravnách Trenčín v letech 1977–79 z původních dílů (část kostry trupu, olejový chladič, podvozkové nohy, motorové přepážky) předaných z Národního technického muzea. Jako vzor bylo do LOT zasláno také pravé spodní křídlo, které bylo renovováno zvlášť. Zamontován a zprovozněn pak byl originální motor Hispano-Suiza 8 Fb spolu s původní vrtulí a směrovým kormidlem. Renovovaný letoun v barvách Leteckého pluku 2 byl poprvé slavnostně předveden veřejnosti 17. září 1979 na Dni čs. letectva v Praze-Kbelích.

Motor Hispano-Suiza 8 Fb o maximálním výkonu 220 kW (300 k)

rozpětí  9,7 m

délka  7,44 m

prázdná hmotnost  730 kg

vzletová hmotnost  1 050 kg

max. rychlost  256 km/h

dostup  7 200 m

dolet  530 km

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…