Podnět k zahájení vývojových prací na vrtulníku Mi-4 dala korejská válka. Jeho prototyp byl dokončen v květnu 1952. První let uskutečnil pilot V. V. Vinickij a po ukončení zkoušek se již v létě 1952 začalo s jeho sériovou výrobou. Mimo transportní víceúčelové verze vznikly také další specializované modifikace (záchranná, protiponorková, pro kladení min apod.). Pro Aeroflot vznikla civilní dopravní verze s většími hranatými okny. Vrtulník Mi-4 dosáhl několika rekordů a v roce 1958 získal na Světové výstavě Expo 58 v Bruselu zlatou medaili. První vrtulníky Mi-4 dostalo ČSR na jaře 1956. V československé armádě sloužilo během třiceti let minimálně 155 strojů tohoto typu. Mimo vojenských úkolů se v roce 1965 podílely na záchranných pracích při záplavách na jižním Slovensku. Poslední Mi-4 dosloužily u čs. vojenského letectva v roce 1986. Kromě armády je využíval i podnik ČSA Agrolet, předchůdce Slov-Airu, a Letecký oddíl MV. Stroj Mil Mi-4B (2143), výrobní čísla 02143 byl zalétaný 17. května 1963 a 5. září 1963 jej převzal VÚ 8197 Olomouc (12. vrp). Do Leteckého muzea VHÚ byl předán od VÚ 030 Praha v roce 1987. V roce 2013 byl podroben v LOM PRAHA s.p. náročné renovaci, po které byl ve vynikajícím stavu umístěn v expozici LM.
Motor: AŠ-82V o výkonu 1 250 kW (1 700 k)
Průměr nosného rotoru: 21,00 m
Délka: 16,79 m
Hmotnost prázdného vrtulníku: 5 250 kg
Vzletová hmotnost: 7 600 kg
Maximální rychlost: 185 km/h
Dostup: 5 500 m
Dolet: 400 km