Střední víceúčelový vrtulník Mil Mi-8 spolu se svými derivacemi patřil patrně k nejrozšířenějším vzdušným přepravním prostředkům své kategorie. Jen v naší armádě a bezpečnostním letectvu sloužil v hojném počtu nepřetržitě od roku 1967 a to v několika různých verzích.
Ve sbírce VHÚ se nachází také speciální varianta, určená pro pohodlnou dopravu osob na velké vzdálenosti. Původně tento vrtulník vznikl jako salonní verze pro jedenáct cestujících v luxusní kabině. Ta byla speciálně upravena zvětšenými okénky se záclonkami, odhlučněním a důmyslně přizpůsobeným osvětlením. Stroj nesl standardní označení Mi-8 PS-11 a kromě salonního vybavení se ještě lišil změnami v elektroinstalaci, úpravou zadní části trupu a speciálními úložnými prostory.
Vrtulník výrobního čísla 10830 byl dohotoven v roce 1981 v mateřském kazaňském závodě a ještě v říjnu téhož roku dodán do Československa, kde jej převzala Letecká správa Federálního ministerstva vnitra. Dostal líbivý červenobílý nátěr, doplněný sférickými státními znaky a bezpečnostní poznávací značku B-8130. U této státní letecké složky zajišťoval přepravu VIP osob a další úkoly až do října 1989. Tehdy byl od LS FMV převeden do stavu vojenského letectva a zároveň absolvoval generální opravu, spojenou s přestříkáním do maskovacích barev.
Zřejmě v té době byl vrtulník také upraven v podstatě na verzi Mi-8 P. To znamenalo demontáž speciálního vybavení a instalaci dvaceti čtyř sedadel pro cestující, umístěných ve čtyřech řadách. Z původního vybavení zůstalo pouze čalounění kabiny, osvětlení, šatna a úložné prostory v zádi. Stroj také dostal nové vojenské označení, sestávající se z kruhových bíle lemovaných státních znaků a černého evidenčního čísla 0830 na ocasním nosníku.
Od roku 1990 byl poměrně intenzivně využíván hlavně na tzv. „svozy“, kdy jím byli vojáci z povolání na počátku a konci týdne přepravováni do svých domovských posádek. A tak již v říjnu 1994 dolétal vrtulník stanovený počet letových hodin do 2. GO a byl z rozhodnutí Inspektora logistiky AČR navrhnut na vyřazení a předání do sbírky VHÚ. Po proběhnutí nezbytných formalit byl při náletu 1 809 h a 33 min dne 21. 2. 1996 převeden do stavu Leteckého muzea VHÚ a vystaven v jeho vnější expozici, kde se nachází dodnes.
Motory 2 x Izotov TV 2-117 o výkonu 1 103 kW
Průměr nosného rotoru 21, 29 m
Celková délka 25,35 m
Hmotnost prázdného vrtulníku 7 282 kg
Max. rychlost 250 km/h
Dolet 650 km