Model největší lodi československého válečného loďstva vytvořil letos zesnulý vynikající modelář, výtvarník a scénograf Miroslav Žálek. Model zachycuje loď ve stavu z roku 1938. Dne 19. října 1930 bylo plavidlo spuštěno na vodu. Vzhledem k řadě nedostatků a jejich následným úpravám jej převzalo Ministerstvo národní obrany až 8. srpna 1932. Během okupace sloužila loď v německé Donauflotille pod názvem „Bechelaren“, v té době byla také modernizována. Účastnila se operací na Dunaji proti jugoslávským partyzánům, při ochraně plavidel proti letadlům i lodím Rudé armády, aby ji ukořistili na konci války na základně v Linci američtí vojáci. Po jejím navrácení Československu v roce 1947 se několik let diskutovalo o jejím přezbrojení a zprovoznění, až nakonec MNO upustilo od těchto plánů a plavidlo zůstalo několik desítek let v přístavu v Komárnu jako ponton. V roce 1978 ji v rámci Akce Z svazáci rozřezali do sběru.
Hlídková loď „Prezident Masaryk“, vyrobená ve Škodových loděnicích v Komárně, byla dlouhá 47,5 metru a široká 6 metrů. Její výtlak byl 214 tun a rychlost udělovaná dvěma parními turbínami byla až 30 kilometrů v hodině. Výzbroj lodi tvořily ještě před okupací čtyři 66 mm kanony L/35 Škoda vzor 30, čtyři 7,92 mm kulomety vzor 24 a deset min. Plavidlo obsluhovalo až 46 mužů.
Model je vyrobený v poměru 1:10 z polystyrenu, laminovaný epoxidy. Nástavby jsou částečně z kovu a plastu.
Od jeho autora byl model zakoupen do sbírky VHÚ Praha v roce 2009.