Modelářský pulzační motor Panorama Jet 300

Modelářský pulzační motor Panorama Jet 300

Krátce po 2. světové válce byly mezi leteckými modeláři velice oblíbené malé pulzační motory, inspirované bezpochyby úspěšným nasazením jejich velkých bratrů, především na německé odvetné zbrani V 1. Vlna zájmu o tuto neobvyklou pohonnou jednotku časem poněkud opadla, především z důvodů složité manipulace s ní, velkou hlučností, krátkou dobou běhu a s poměrně vysokým rizikem vážných úrazů při jejím selhání. Svojí roli asi také hrály poměrně vysoké pořizovací náklady na tuto „hračku“.

V druhé polovině šedesátých let minulého století vyvinul a začal vyrábět Letecko-modelářský klub Panorama Karlovy Vary zdařilý set s označením Panorama Jet 300, který obsahoval nejen samotný pulzační motor, ale i nezbytné náhradní díly, který umožňoval motor použít buď na speciálních rychlostních modelech, nebo jej zamontovat do vhodně zvolené makety letadla. Dlužno dodat, že tehdy se pulzační motorky používaly výhradně v upoutaných modelech a za přísných bezpečnostních podmínek.

Samotná kartonová krabice o rozměrech 550 x 160 x 75 mm nesla na víku stylizovaný obrázek modelu s pulzačním motorem a názvem Panorama Jet 300. Dále na něm bylo uvedeno, že se jedná o modelářský tryskový motor. Uvnitř se nacházela nejen kompletní proudová pohonná jednotka, ale i náhradní spalovací komora s výtokovou rourou, sada palivových trysek, náhradní rozprašovací ventil s několika planžetovými růžicemi, kovová objímka pro uchycení do modelu a montážní klíč. Všechny díly byly vyrobeny z oceli a duralu, velice pečlivě opracovány a kvalitně povrchově chráněny. Samotný motor měl průměr 65 mm, délku 555 mm a celkovou hmotnost 320 g. Celý výrobek byl v barvě kovu, až na modrý aerodynamický kryt rozprašovače paliva. Spalovací komora byla opatřena jednoduchou jiskřivou svíčkou, zajišťující počáteční zapálení paliva, kterým byl vzduch smíšený s nízkooktanovým benzínem.

Tento velice zajímavý sbírkový předmět, vyrobený na podzim roku 1969, byl do sbírky VHÚ získán nepoužitý v původním stavu darem od soukromníka v roce 1974.

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…