Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6×6

Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6×6

Po předchozích neúspěšných pokusech o nahrazení zastaralého nákladního automobilu Praga V3S vyhlásila Armáda České republiky v devadesátých letech minulého století zadávací podmínky na nový střední terénní nákladní automobil. V polovině devadesátých let zvítězily ve výběrovém řízení Roudnické strojírny a slévárny a.s. Roudnice nad Labem se svým speciálem ROSS R 210.12 VV 6×6. (R – Renault, 210 výkon motoru v koních, 12 – celková hmotnost v tunách, VV – vojenský valník). Vůz vznikl ve spolupráci s automobilkou Renault, která dodala kabinu řidiče a motor. Nápravy vozu jsou tuhé, portálové s čelními redukcemi v kolech, jejich konstrukce vychází z náprav vozidla P V3S. Zadní nápravy se stálým záběrem jsou vybaveny mezinápravovým diferenciálem. Každá náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu.V roce 1997 bylo v rámci ověřovací série pro potřeby AČR dodáno 15 vozidel ve verzi vojenský valník. Později bylo dodáno několik automobilů se skříňovými nástavbami a ve verzi pro výcvik řidičů se zdvojeným ovládáním. Celkem v Roudnici pro armádu vyrobily 21 vozů všech verzí. V roce 1998 byla mezi výrobcem a českou armádou podepsána rámcová smlouva, podle níž měly dodávky těchto vozidel pokračovat až do roku 2003. K tomu však nakonec nedošlo, protože další objednávky ze strany AČR byly prakticky zastaveny. Modernizace vozového parku, konkrétně dodávky náhrad za V3S byly odloženy s tím, že armáda má důležitější priority. Pro výrobce z toho vyplývaly značně negativní důsledky, protože do vývoje a výroby typu R210 investoval nemalé finanční prostředky. Z těchto důvodů postupně v Roudnici zanikla automobilová výroba.

Ve sbírce VHÚ se nachází vozidlo ROSS s dvojím ovládáním, které bylo v 90. letech 20. století používáno k výcviku posluchačů ve Vojenské akademii v Brně. Do sbírky byl převeden v roce 2010 z VZ 4218 Nový Jičín.


Technické údaje

Motor: šestiválcový,vznětový, přeplňovaný, s přímým vstřikem paliva, kapalinou chlazený
– typ: Renault MIDR 06.02.26 W 4 EURO 2
– max. výkon: 154 kW při 2 500 ot/min
Hlavní rozměry:
– délka: 7 095 mm
– šířka: 2 490 mm
– výška přes plachtu: 3 250 mm
Hmotnosti:
– pohotovostní: 6 710 kg
– užitečná: 5 290 kg
– celková: 12 000 kg
Max. rychlost: 90 km/h

Aktuálně



Tisíce lidí přilákalo zahájení 28. muzejní sezony v Lešanech

Tisíce lidí přilákalo zahájení 28. muzejní sezony v Lešanech

27. 05. 2023
Areál Vojenského technického muzea v Lešanech se v sobotu 27. května stal cílem několika…
Útok na Heydricha a první komentáře na vlnách londýnského rozhlasu

Útok na Heydricha a první komentáře na vlnách londýnského rozhlasu

26. 05. 2023
Útok na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha 27. května 1942 vyvolal pozdvižení…
Přípravy na zahájení 28. muzejní sezóny v Lešanech vrcholí. Podívejte se, jak vypadá technika, která se 27. května představí divákům

Přípravy na zahájení 28. muzejní sezóny v Lešanech vrcholí. Podívejte se, jak vypadá technika, která se 27. května představí divákům

26. 05. 2023
Přípravy na zahájení 28. muzejní sezóny ve Vojenském technickém muzeu Lešany jsou…
Vojenský historický ústav zvítězil v kategorii Muzejní počin roku v národní soutěži Gloria musaealis

Vojenský historický ústav zvítězil v kategorii Muzejní počin roku v národní soutěži Gloria musaealis

25. 05. 2023
Vojenský historický ústav Praha získal první  místo v kategorii Muzejní počin roku za…
Ministryně obrany provedla prince Edwarda místem posledního boje čs. parašutistů

Ministryně obrany provedla prince Edwarda místem posledního boje čs. parašutistů

25. 05. 2023
Ministryně obrany Jana Černochová a britský princ Edward dnes společně v chrámu…