Německý dělový člun Panther

Německý dělový člun Panther

Dvojice snímků zobrazuje německý dělový člun Panther. První snímek pochází z doby jeho služby v císařském námořnictvu. Na druhém je Panther zobrazen roku 1931 v Kielu, nedlouho před sešrotováním.

 

Dělové čluny západních mocností tradičně sloužily k nátlaku na zaostalé mimoevropské státy („diplomacie dělových člunů“). Panther představuje jeden z nejznámějších dělových člunů vůbec, v letech 1902–31 sloužil v německém válečném námořnictvu. Jednalo se o jeden ze šesti dělových člunů třídy Iltis, od roku 1900 byl stavěn v Císařských loděnicích v Gdaňsku, na vodu byl spuštěn 1. dubna 1901 a do služby byl zařazen v březnu 1902. Plný výtlak činil 1193 tun, délka 66,9 metru, šířka 9,7 metru a ponor 3,3 metru, dělový člun mohl plout maximální rychlostí 13,5 uzlu. Výzbroj představovaly dva kanóny ráže 105 mm, umístěné na přídi a na zádi, a 6 rychlopalných děl ráže 37 mm. Posádku tvořilo 9 důstojníků a 121 námořníků.

Panther se zúčastnil celé řady operací v mimoevropských vodách. Během jednoho z vojenských převratů na Haiti povstalecká loď Crête à Pierrot zadržela a prohledala německý parník Markomannia – 6. září 1902 Panther haitské plavidlo dostihl a potopil. Dělový člun se zúčastnil rovněž operací ve Venezuele v letech 1902–03.

Nesmrtelnost si Panther získal v Maroku, kde se Německo snažilo bránit růstu francouzského vlivu. První marocká krize z let 1905–06 vedla ke svolání Algeciraské konference, na níž bylo Německo podpořeno pouze Rakouskem-Uherskem – postavení Francie se upevnilo. Druhá marocká krize vypukla roku 1911. Povstání proti marockému sultánovi vedlo k vyslání silného francouzského expedičního sboru do Maroka. Německá vláda se rozhodla reagovat, 1. července 1911 Panther připlul do marockého přístavu Agadir, záhy byl následován křižníkem Berlin a sesterskou lodí Eber. Tento tzv. „Panteří skok“ symbolizoval německý zájem na Maroku a vedl k dalšímu zostření mezinárodního napětí.

Spor byl urovnán, když Německo uznalo francouzské zájmy v Maroku výměnou za územní zisky v Kongu, a většina Maroka se roku 1912 stala francouzským protektorátem, zbytek připadl Španělsku, Tanger byl neutralizován.

Během první světové války působil Panther v domácích vodách. Po válce zůstal jako jediná loď své třídy ve stavu německého loďstva, byl však odzbrojen a sloužil jako školní plavidlo. Roku 1931 byl Panther vyřazen ze služby a sešrotován.

 

Aktuálně



Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

29. 10. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

28. 10. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem, armáda i…
Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

23. 10. 2025
Za týden - v den státního svátku 28. října bude předávat prezident…
Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

22. 10. 2025
Šestého října 1950 se poprvé slavil hlavní svátek „Den Československé armády“ na…
Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

22. 10. 2025
Upozorňujeme zájemce o návštěvu Leteckého muzea Kbely, že mimořádně bude otevřeno také…