Německý padákový kontejner pro smíšený náklad

Německý padákový kontejner pro smíšený náklad

Dne 22. listopadu 1942 dokončily sovětské jednotky obklíčení německých vojsk u Stalingradu. V pověstném kotli zůstalo téměř tři sta tisíc vojáků, o jejichž zásobování se Luftwaffe pokusila vzduchem. Jedním z dopravních prostředků materiálu byl i padákový kontejner pro smíšený náklad (Mischlastbehälter 1 000 kg), určený pro dodání většího množství zásob předsunutým nebo obklíčeným jednotkám.

Pro bezpečnost letadla provádějícího shoz bylo možné jej odhodit až do rychlosti 300 km/h s minimální výškou letu 200 m nad terénem. Kontejner byl v podstatě válcové těleso z lehkého kovu a tvrzeného papíru o průměru 660 mm a délce 3 174 mm, které neslo kromě nákladu i velký padák, jenž zajišťoval jeho bezpečné zbrždění a měkký dopad. Oba konce kontejneru měly aerodynamické odnímatelné kryty, z nichž čelní, kryjící náklad, obsahoval vlnovcový tlumič pádu a koncový uzavíral schránku s padákem. Po odhozu ze závěsníku letounu se pomocí lanka spustil mechanicko-barometrický časovací spínač, který zajišťoval v závislosti na rychlosti a výšce letu vypuštění padáku, tak aby nedošlo k jeho zachycení letadlem a zároveň aby nebyl poškozen náklad prudkým dopadem na zem.

Do nákladové části z tvrzeného papíru bylo možné složit až 720 kg užitečné zátěže, jako bylo střelivo, léky, potraviny apod. Na šedivě nastříkaném tělese kontejneru byly bíle uvedeny informace o mezních parametrech shozu a způsobu jak se dostat k nákladu. Německé tajné služby dokonce uvažovaly o využití velice podobného zařízení pro transport až tří osob a jejich vybavení do zázemí nepřítele. To by mělo tu výhodu, že celé komando by bylo schopné akce již těsně po dopadu a zamezilo by se rozptýlení výsadku během výskoku. Takový desant by nebyl asi nic příjemného pro osoby trpící klaustrofobií, nemluvě o možnosti selhání padákového systému.

Do muzejních sbírek se tento exponát dostal již 31. května 1943 a to do Heeresmusea Prag, kde byl zapsán jako přírůstek z Říše. Je zajímavé, že Němci předali do muzea tento zřejmě nepoužitý kontejner celkem krátce po stalingradské katastrofě, tedy v době, kdy se ještě dalo předpokládat jeho intenzivní nasazení. Po válce byl převeden do sbírek Vojenského historického muzea VHÚ a příležitostně vystavován.

 

Aktuálně



Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…
Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…