Orličan VSO-10 CB Gradient Club

Orličan VSO-10 CB Gradient Club

Výkonný jednomístný kluzák VSO-10 vznikl v sedmdesátých letech minulého století v národním podniku Orličan Choceň jako náhrada za dosluhující typy sloužící v našich aeroklubech. Tento elegantní stroj měl ve svém popisu zpravidla uvedeno, že je smíšené konstrukce, což v tomto případě bylo velice výstižné. Přední část tvořila laminátová skořepina, zpevněná dřevěnými přepážkami. Ta navazovala na střední prutovinovou konstrukci, svařenou z tenkostěnných ocelových trubiček, která nesla i zatažitelné hlavní podvozkové kolo. Na ni pak byla připevněna samonosná ocasní část z duralového plechu. Celek byl doplněn převážně dřevěnými křídly, která ovšem měla velice tuhý třídílný sendvičový potah, umožňující vytvořit jejich kvalitní hladký povrch. Z vnějšku byl kluzák ochráněn velice odolným polyuretanovým lakem, takže letoun vypadal jako by byl vyrobený z kompozitních materiálů.

Kluzáků VSO-10 bylo vyrobeno mezi lety 1978 až 1990 na 225 kusů. Aby mohly „Vosy“, jak se jim lidově říkalo, soutěžit i v klubové třídě, byla podle tehdejších pravidel upravena malá série na variantu s pevným nezatažitelným podvozkem. Takto překonstruované stroje se označovaly jako VSO-10 C Gradient Club a dosahovaly i na mezinárodní úrovni pěkných výsledků, protože jejich výkony se od původní verze prakticky nelišily.

Stroj výrobního čísla 150046 byl zhotoven na sklonku roku 1981 v bloku čtyř kusů označovaných jako VSO-10 CB, které se lišily od ostatních verzí C uchycením hlavního podvozkového kola. Zalétán byl 9. února 1982 slavným šéfpilotem firmy Orličan n. p. Choceň panem Jiřím Unzeitigem. Dostal státní imatrikulační značku OK-1524 a krátce na to byl předán Středisku vrcholového sportu v Moravské Třebové, aby sloužil naší plachtařské reprezentaci. Mimo jiné se zúčastnil i Mistrovství Evropy 1982 v německém Hammelburgu a dalších významných plachtařských soutěží tohoto období.

V devadesátých letech minulého století několikrát změnil majitele i provozovatele, až skončil svoji leteckou kariéru na letišti v Benešově a to havárií při přistávacím manévru. V té době měl nalétáno 2 557 h a 44 min při 1 405 startech. Následně byl prodán soukromníkovi, který jej uvedl do původního stavu a v roce 2022 nabídl výměnou do sbírky VHÚ. Jeho získáním se významně rozšířila podsbírka kluzáků, jež v minulosti sloužily našim plachtařským reprezentantům a šířily slávu naší letecké konstrukční školy i na mezinárodním fóru.

 

Délka 7 m

Rozpětí 15 m

Výška 1,38 m

Prázdná hmotnost 234 kg

Maximální vzletová hmotnost 380 kg

Maximální nepřekročitelná rychlost 250 km/h

Klouzavost 36

Aktuálně



Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 11. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Dnes je 17. listopad - státním svátkem si připomínáme dvě zásadní dějinné události

Dnes je 17. listopad - státním svátkem si připomínáme dvě zásadní dějinné události

17. 11. 2025
Na 17. listopad připadá státní svátek České republiky, slavíme Den boje za…
Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

14. 11. 2025
Veteráni Izraelských ozbrojených sil (IDF), kteří bojovali v Šestidenní válce (1967), nedávno navštívili…
Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

13. 11. 2025
Čeští váleční veteráni a jejich rodiny se 11. listopadu v Den válečných veteránů…
Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

11. 11. 2025
V Praze na Vítkově se dnes uskutečnil slavnostní nástup, který připomněl ty,…