Orličan VSO-10 CB Gradient Club

Orličan VSO-10 CB Gradient Club

Výkonný jednomístný kluzák VSO-10 vznikl v sedmdesátých letech minulého století v národním podniku Orličan Choceň jako náhrada za dosluhující typy sloužící v našich aeroklubech. Tento elegantní stroj měl ve svém popisu zpravidla uvedeno, že je smíšené konstrukce, což v tomto případě bylo velice výstižné. Přední část tvořila laminátová skořepina, zpevněná dřevěnými přepážkami. Ta navazovala na střední prutovinovou konstrukci, svařenou z tenkostěnných ocelových trubiček, která nesla i zatažitelné hlavní podvozkové kolo. Na ni pak byla připevněna samonosná ocasní část z duralového plechu. Celek byl doplněn převážně dřevěnými křídly, která ovšem měla velice tuhý třídílný sendvičový potah, umožňující vytvořit jejich kvalitní hladký povrch. Z vnějšku byl kluzák ochráněn velice odolným polyuretanovým lakem, takže letoun vypadal jako by byl vyrobený z kompozitních materiálů.

Kluzáků VSO-10 bylo vyrobeno mezi lety 1978 až 1990 na 225 kusů. Aby mohly „Vosy“, jak se jim lidově říkalo, soutěžit i v klubové třídě, byla podle tehdejších pravidel upravena malá série na variantu s pevným nezatažitelným podvozkem. Takto překonstruované stroje se označovaly jako VSO-10 C Gradient Club a dosahovaly i na mezinárodní úrovni pěkných výsledků, protože jejich výkony se od původní verze prakticky nelišily.

Stroj výrobního čísla 150046 byl zhotoven na sklonku roku 1981 v bloku čtyř kusů označovaných jako VSO-10 CB, které se lišily od ostatních verzí C uchycením hlavního podvozkového kola. Zalétán byl 9. února 1982 slavným šéfpilotem firmy Orličan n. p. Choceň panem Jiřím Unzeitigem. Dostal státní imatrikulační značku OK-1524 a krátce na to byl předán Středisku vrcholového sportu v Moravské Třebové, aby sloužil naší plachtařské reprezentaci. Mimo jiné se zúčastnil i Mistrovství Evropy 1982 v německém Hammelburgu a dalších významných plachtařských soutěží tohoto období.

V devadesátých letech minulého století několikrát změnil majitele i provozovatele, až skončil svoji leteckou kariéru na letišti v Benešově a to havárií při přistávacím manévru. V té době měl nalétáno 2 557 h a 44 min při 1 405 startech. Následně byl prodán soukromníkovi, který jej uvedl do původního stavu a v roce 2022 nabídl výměnou do sbírky VHÚ. Jeho získáním se významně rozšířila podsbírka kluzáků, jež v minulosti sloužily našim plachtařským reprezentantům a šířily slávu naší letecké konstrukční školy i na mezinárodním fóru.

 

Délka 7 m

Rozpětí 15 m

Výška 1,38 m

Prázdná hmotnost 234 kg

Maximální vzletová hmotnost 380 kg

Maximální nepřekročitelná rychlost 250 km/h

Klouzavost 36

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…