Pojízdné velitelské stanoviště OT-64/R2 SKOT
SKOT, jehož vývoj začal již v polovině 50. let, patří bez pochyb mezi nejpozoruhodnější výsledky poválečného vývoje československé vojenské techniky. V době svého vzniku představoval svou koncepcí i výkony nejmodernější kolový obrněný transportér na světě. Po celou dobu výroby se ale, i přes řadu návrhů konstruktérů, nepodařilo odstranit některé dětské nemoci způsobené předčasně ukončeným vývojem. Transportér vyvinuly Automobilové závody Letňany (dříve Avia). Vzhledem k neschopnosti a neochotě našeho průmyslu realizovat celkovou výrobu, byla tato nakonec realizována od roku 1963 ve spolupráci s Polskem. Ekonomické zhodnocení spolupráce, k němuž došlo v roce 1966, dopadlo pro Československo velmi nepříznivě.
Verze OT-64/R2 byla spolu s modernizací OT-64/R2M nejrozšířenější spojovací variantou transportéru SKOT. Rodila se s obdobnými obtížemi jako základní typ. Předpokládalo se, že sériová výroba bude zahájena na přelomu let 1966 a 1967. Vývoj i výroba se ale tradičně zpožďovaly, takže docházelo k postupným odkladům plánovaných dodávek. Prototyp byl dokončen v listopadu 1967 a do 30. dubna 1968 probíhaly jeho úspěšné zkoušky. Do konce roku 1968 byla vyrobena desetikusová ověřovací série a v květnu 1969 zahájena sériová výroba. Verze R2 byla určena pro zabezpečení velení v motostřeleckém praporu. Sloužila pro přímé spojení velitele praporu s velitelem pluku, štábem praporu a veliteli motostřeleckých a tankových rot. Transportér byl jako jediná ze spojovacích variant vybaven střeleckou věží shodnou s verzí OT-64 2A.
Transportér byl do sbírek VHÚ Praha získán v roce 1997 převodem od VÚ 3754 Lázně Bohdaneč.