Řada vojenských letounů východního bloku využívala v průběhu přistávacího manévru a při pojíždění v noci sovětský výklopný světlomet MPRF-1. Šlo o elektrické zařízení pracující s napětím 27 V, zpravidla montované do spodní části křídla, které bylo za letu zataženo tak, že splývalo s obrysem jeho potahu. Při potřebě osvitu přistávací a pojížděcí dráhy bylo možné lampovou část vyklopit během jedné minuty až na úhel 88° proti směru letu. Zároveň se spínalo napájení lampového tělesa s intenzitou 180 000 kandel.
Tyto světlomety byly například ve dvojici montovány na spodní část levého a pravého křídla stíhacího letounu Mikojan-Gurjevič MiG-21. Světlomet měl vlastní výklopný reflektor o průměru 130 mm. Největší průměr celého tělesa, nastříkaného světle šedou barvou, byl 205 mm, délka 325 mm a hloubka v zatažené poloze 85 mm. Celková hmotnost činila i s elektrickou přípojkou 4,3 kg. Světlomet měl životnost 18 000 letových hodin při dvou generálních opravách.
Představovaný exponát, jehož celý název v překladu znamená „Světlomet pro přistání a pojíždění malých rozměrů“, byl vyroben v Sovětském svazu v roce 1988 a do tehdejšího Československa dodán jako náhradní díl. Do sbírky VHÚ se dostal v původním balení i s atestem v roce 2022 koupí od soukromníka.