Prototyp kluzáku XL-13 Blaník, výr. č. 02

Prototyp kluzáku XL-13 Blaník, výr. č. 02

Na sklonku roku 2013 získal VHÚ do svých sbírek vzácný exponát s pohnutými osudy. Jednalo se prototyp světoznámého celokovového kluzáku čs. konstrukce L-13 Blaník, navrženého kolektivem Ing. Karla Dlouhého. Tento stroj vznikl spolu se sesterským kusem v prototypových dílnách Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha a zalétán byl v červnu 1956 pilotem Jiřím Bláhou. Je zajímavé, že první lety provedl s imatrikulací OK-6202 a byl původně určen pro Mistrovství světa v plachtění ve francouzském Saint Jean.

Při pozemní přepravě na závody dne 19. června 1956 byl však u Norimberka těžce poškozen a vrátil se do VZLÚ ke generální opravě. Ta byla provedena bleskovým tempem a byly k ní použity díly z mezitím také poškozeného prvního prototypu. Poté byl do Francie přepraven letecky a mistrovství se zúčastnil, ale již jako OK-6201. Byly o tom také v jeho Deníku provedeny příslušné zápisy.

Oba prototypy Blaníku se od sériové verze poměrně hodně lišily. Měly jiný tvar průřezu trupu a tím i překrytu kabiny, vodorovné ocasní plochy byly nedělené a křídla měla jinak řešenou mechanizaci křidélek a vztlakových klapek. Konec trupu nesl otočné ostruhové kolečko, které bylo v sérii nahrazeno kluznou botkou. Také kabina byla luxusněji vybavena, než jak pozdější Blaníky. Tento stroj po testech ve VZLÚ a doporučení zúčastněných stran, aby byla zahájena sériová výroba, byl předán Svazarmu k dlouhodobým zkouškám a létal po celé republice, později hlavně na Slovensku.

Koncem šedesátých let minulého stolení se dostal do AK Letňany, kde byl motorizován zástavbou pomocného motoru M-151 (upravený dvouválec Trabant) na pylonu. Dne 22. září 1970 pak byl pilotem Jiřím Vašákem s úspěchem zalétán pod označením XL-13 T.

Velice elegantní zástavba motoru dala kluzáku nečekanou dynamiku, takže byl schopen startu na vlastní pohon v plném obsazení. Takto upravený stroj pak létal v Letňanech a později v Bubovicích a byl častým hostem leteckých dní u nás. V aeroklubu Beroun-Bubovice také prototyp dolétal. To již byla motorová zástavba demontována a byl používán jako klasický dvoumístný větroň.

Poslední let byl zaznamenán dne 14. července 1990 při 1499,9 h a 1597 startech. Poté byl stroj rozebrán a uložen v hangáru. V průběhu roku 2013 bylo dohodnuto se zástupci Aeroklubu Beroun jeho bezplatné předání do sbírek Leteckého muzea VHÚ pro plánovanou expozici sportovního letectví. Po náročném snímání částí kluzáku z konstrukce hangáru v Bubovicích byl tento slavný prototyp dne 5. listopadu 2013 převezen do Prahy-Kbel a prozatím uložen v depozitáři.

 

Technická data kluzáku

Rozpětí 16,2 m

Délka 8,4 m

Plocha křídla 19,15 m²

Prázdná hmotnost 280 kg

Maximální rychlost 180 km/h

Pomocný motor M-151 (Trabant) o výkonu 35 k (26 kW)

 

Aktuálně



Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…
Středoškoláci na dobrovolném vojenském cvičení navštívili Armádní muzeum Žižkov, užili si víkendovou komentovanou prohlídku

Středoškoláci na dobrovolném vojenském cvičení navštívili Armádní muzeum Žižkov, užili si víkendovou komentovanou prohlídku

14. 07. 2025
V pondělí 7. července oficiálně odstartoval první ročník dobrovolného vojenského cvičení pro…
Do Armádního muzea Žižkov zavítali Zuřiví reportéři. Děti se na příměstském táboře učí dovednosti novinářů

Do Armádního muzea Žižkov zavítali Zuřiví reportéři. Děti se na příměstském táboře učí dovednosti novinářů

12. 07. 2025
Příměstský mediální tábor Akademie ČTK Zuřivý reportér se letos konal už popáté.…
V dílnách Armádního muzea dva týdny pracovaly studentky střední školy v Hellichově ulici. Pokračují tak v zavedené spolupráci

V dílnách Armádního muzea dva týdny pracovaly studentky střední školy v Hellichově ulici. Pokračují tak v zavedené spolupráci

11. 07. 2025
Studentky druhého ročníku Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické…
Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…