Při pozemní přepravě na závody dne 19. června 1956 byl však u Norimberka těžce poškozen a vrátil se do VZLÚ ke generální opravě. Ta byla provedena bleskovým tempem a byly k ní použity díly z mezitím také poškozeného prvního prototypu. Poté byl do Francie přepraven letecky a mistrovství se zúčastnil, ale již jako OK-6201. Byly o tom také v jeho Deníku provedeny příslušné zápisy.
Oba prototypy Blaníku se od sériové verze poměrně hodně lišily. Měly jiný tvar průřezu trupu a tím i překrytu kabiny, vodorovné ocasní plochy byly nedělené a křídla měla jinak řešenou mechanizaci křidélek a vztlakových klapek. Konec trupu nesl otočné ostruhové kolečko, které bylo v sérii nahrazeno kluznou botkou. Také kabina byla luxusněji vybavena, než jak pozdější Blaníky. Tento stroj po testech ve VZLÚ a doporučení zúčastněných stran, aby byla zahájena sériová výroba, byl předán Svazarmu k dlouhodobým zkouškám a létal po celé republice, později hlavně na Slovensku.
Koncem šedesátých let minulého stolení se dostal do AK Letňany, kde byl motorizován zástavbou pomocného motoru M-151 (upravený dvouválec Trabant) na pylonu. Dne 22. září 1970 pak byl pilotem Jiřím Vašákem s úspěchem zalétán pod označením XL-13 T.
Velice elegantní zástavba motoru dala kluzáku nečekanou dynamiku, takže byl schopen startu na vlastní pohon v plném obsazení. Takto upravený stroj pak létal v Letňanech a později v Bubovicích a byl častým hostem leteckých dní u nás. V aeroklubu Beroun-Bubovice také prototyp dolétal. To již byla motorová zástavba demontována a byl používán jako klasický dvoumístný větroň.
Poslední let byl zaznamenán dne 14. července 1990 při 1499,9 h a 1597 startech. Poté byl stroj rozebrán a uložen v hangáru. V průběhu roku 2013 bylo dohodnuto se zástupci Aeroklubu Beroun jeho bezplatné předání do sbírek Leteckého muzea VHÚ pro plánovanou expozici sportovního letectví. Po náročném snímání částí kluzáku z konstrukce hangáru v Bubovicích byl tento slavný prototyp dne 5. listopadu 2013 převezen do Prahy-Kbel a prozatím uložen v depozitáři.
Technická data kluzáku
Rozpětí 16,2 m
Délka 8,4 m
Plocha křídla 19,15 m²
Prázdná hmotnost 280 kg
Maximální rychlost 180 km/h
Pomocný motor M-151 (Trabant) o výkonu 35 k (26 kW)