Saab AJSF 37 Viggen

Saab AJSF 37 Viggen

Letoun Saab 37 vznikl počátkem 60. let 20. století, když švédské letectvo hledalo náhradu za typ J 32 Lansen. Společnost Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolag) vyvinula, v té době, revoluční koncepci s kachními plochami a lomeným delta křídlem. Stroj se vyznačoval vysokými parametry letu a při své hmotnosti i extrémně krátkým startem a přistáním. První prototyp útočné stíhací varianty AJ 37 vzlétl 8. února 1967. Postupně vznikly další verze, fotoprůzkumné SF 37 a SH 37 pro námořní průzkum a stíhací JA 37. Pro výcvik pilotů byla vyvinuta dvoumístná varianta Sk 37. Bojové jméno Viggen ve švédštině údajně znamená zvuk, který vydává Thorovo kladivo dopadající na hlavy nepřátel.

Fotoprůzkumná verze SF 37 vznikla zástavbou kamer a skeneru namísto radiolokátoru do přídě letounu. Její prototyp vzlétl 21. května 1973 a bylo jí vyrobeno celkem 28 kusů. V roce 1993 byl zahájen modernizační program Viggenů na standard AJS (Attack, Jakt, Spaning), aby stroje mohly plnit všechny druhy bojových úloh.

Celkem bylo vyrobeno 329 sériových letounů, které byly vyřazeny z výzbroje v roce 2005 a nahrazeny novými JAS 39 Gripen.

Saab AJSF 37 Viggen, výrobního čísla 37957 opustil brány mateřského závodu na přelomu let 1977/78 a zálet absolvoval 25. ledna 1978. Po letových zkouškách byl předán k 1. Division 21. Flygflottilj (trupový kód 21) v Luleĺ-Kallax, kde sloužil až do konce své aktivní kariéry. Dne 25. dubna 2005 s ním do Kbel přeletěl pilot 211. squadrony kapitán Mikael Tormalm, aby jej s celkovým náletem 2 792 h předal do užívání Leteckého muzea VHÚ.

 

Motor Volvo RM8A o tahu 66,70 / 115,72 kN

Rozpětí 10,60 m

Délka 16,30 m

Hmotnost prázdného letounu 11 800 kg

Max. vzletová hmotnost 17 000 kg

Maximální rychlost (H=11 000 m) 2 125 km/h

Dostup 18 300 m

Dolet 1 000 km

Výzbroj dvojice řízených střel Rb 24, nebo Rb 74

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…