ŠIŠKA, Alois. KX-B neodpovídá

ŠIŠKA, Alois. KX-B neodpovídá

Dne 9. září 2003 zemřel v pražských Modřanech generálmajor ve výslužbě, bývalý pilot Royal Air Force, Alois Šiška. Jeho životní příběh, zachycený v prezentované autobiografické knize, je do značné míry unikátní, a přestože je poměrně dobře známý, nebude na škodu si jej stručně připomenout.

Alois Šiška se narodil 15. května 1914 v Lutopecnech na Kroměřížsku. Již v mládí projevoval značný technický talent a po studiích nastoupil jako strojní zámečník do Baťovy letecké továrny v Otrokovicích. Zde získal odměnou za zlepšovací návrh pilotní výcvik a následně se jako člen Masarykovy letecké ligy účastnil branné akce 1000 nových pilotů. Vojenskou službu nastoupil roku 1936 a o dva roky později, na podzim 1938, se participoval na branné pohotovosti státu. Po okupaci se zapojil do domácího odboje a k odchodu do zahraničí přistoupil až poté, co byl upozorněn, že o něj jeví zájem gestapo. Protektorát opustil 4. ledna 1940 jižní balkánskou trasou. Během cesty do Francie byl v Maďarsku zatčen a vězněn, než se mu podařilo uprchnout a pokračovat v cestě přes Jugoslávii, Řecko a Turecko. Koncem dubna se hlásil k čs. jednotkám ve Francii a začátkem června byl přidělen k letecké skupině. Bitva o Francii ale proběhla rychleji, nežli se mohl zapojit do boje, a následovala evakuace do Velké Británie, kde byl již koncem června 1940 přijat do RAF. Poté absolvoval přeškolení a výcvik a první operační let u 311. československé bombardovací peruti uskutečnil 7. srpna 1941.

Létal nejprve jako druhý pilot a po absolvování devíti bombardovacích letů převzal velení nad vlastním strojem a osádkou, s nimiž provedl dalších sedm náletů. Za zmínku stojí skutečnost, že většina bojových akcí proběhla s nějakou mimořádnou událostí, ať již šlo o napadení německým nočním stíhačem, nouzové přistání či jinou nebezpečnou situaci. Absolvoval také tři výpravy na zvláště vzdálené cíle v severní Itálii a dva útoky na Berlín. Osudným se jeho stroji Vickers Wellington s kódovým označením KX-B stal šestnáctý operační let, jehož cílem byl 28. prosince 1941 německý přístav Wilhelmshaven. Letoun byl zasažen protiletadlovým dělostřelectvem a při návratu přes Severní moře mu začal hořet levý motor. Po jeho uhašení mu upadla vrtule, která poškodila hydrauliku a ovládání plynu a bombardér se stal neovladatelným. Kapitánu Šiškovi se podařilo nouzově přistát na moře a do záchranného člunu se dostalo 5 z 6 mužů osádky. Pro špatné počasí a německá minová pole se ale Britům nepodařilo dostat k trosečníkům záchranné čluny, a tak letce čekalo mučivě dlouhých 5 dní bez vody a jídla na nafukovacím člunu v ledové vodě. Když je šestý den vyplavilo moře na holandském pobřeží, byli naživu již jen tři z nich. I ti však byli v hrozném zdravotním stavu. Alois Šiška měl těžké omrzliny nohou a lékař v nemocnici konstatoval gangrénu a nutnost amputace obou dolních končetin. Cestou na operační sál ale dostal infarkt a prodělal klinickou smrt, takže z amputace sešlo.

Po vyléčení z nejhoršího byl odeslán do zajateckého tábora a přes stále velmi vážný zdravotní stav nebyl pro svůj český původ repatriován. Naopak v létě 1944 jej převezli do Prahy do Petschkova paláce k výslechům gestapa, kde byl obviněn z velezrady. Na zásah Britů byl nakonec spolu s dalšími čs. letci vrácen do zajateckého tábora, kde se v dubnu 1945 dočkal osvobození. Po návratu do Anglie jej čekaly dva roky léčby jeho těžkých zranění a 14 operací nohou a páteře. Do vlasti se vrátil roku 1947, nastoupil k letectvu s omezením na létání jen na lehkých strojích. Působil mimo jiné na vojenské letecké akademii v Hradci Králové, ale po komunistickém puči roku 1948 byl v létě 1949 superarbitrován a počátkem roku 1950 přeložen do výslužby. Byl perzekuován, žil z malé penze a zlepšení a částečné rehabilitace se dočkal až v 60. letech. V červnu 1968 byl dokonce i jako pracující důchodce znovu povolán do aktivní služby v hodnosti plukovníka v Rehabilitační komisi MNO, ale invaze vojsk Varšavské smlouvy a následná normalizace vedly roku 1970 k jeho definitivnímu penzionování. Celkové rehabilitace se dočkal po roce 1989, kdy obdržel vysoká státní vyznamenání a hodnost generálmajora ve výslužbě. Krátce po jeho skonu mu 28. října 2003 propůjčil prezident České republiky in memoriam nejvyšší státní vyznamenání – Řád bílého lva III. třídy. Podrobnější biografii Aloise Šišky z pera PhDr. Jiřího Rajlicha PhD. naleznete v textovém dokumentu ke stažení na tomto odkazu na webových stránkách 22. základny vrtulníkového letectva „Biskajské“ z Náměště nad Oslavou, neboť její 222. výcviková letka (Alois Šiška se stal partonem letky roku 2002) nesla od roku 2008 čestný název „generála Aloise Šišky“ – po reorganizaci roku 2013 jde o 213. výcvikovou letku z Čáslavi.

Prezentovanou knihu napsal Alois Šiška již v prvních poválečných letech během svého léčení ve Velké Británii. Přesto se ale prvního vydání dočkala až po téměř dvaceti letech roku 1966 a druhého po více než dvacetileté přestávce roku 1991. Představované třetí vydání z roku 2000 (první v pevné vazbě) je uváděno jako první úplné a oproti předchozím dvěma je doplněno poslední kapitolou, která popisuje autorovy životní osudy od návratu do vlasti roku 1947 do roku 1989. Léta komunistické perzekuce jen podtrhují i jinak velmi silný příběh Aloise Šišky a činí z publikace mimořádně čtivé válečné memoáry.

Citace:

ŠIŠKA, Alois. KX-B neodpovídá : vzpomínky válečného pilota. 1. úplné vyd. (celkově 3. vyd.). Praha : Ostrov, 2000. 173 s. ISBN:80-86289-10-9

Zdeněk Munzar

 

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…