Školní kluzák NSFK SG 38

Školní kluzák NSFK SG 38

Německý školní kluzák SG 38 byl zkonstruován ještě před 2. světovou válkou ve firmě Segelflugzeugbau Edmund Schneider pro základní výcvik plachtařů. Stavba těchto převážně dřevěných kluzáků, používaných jak Luftwaffe, tak Nationalsozialistsches Fliegerkorps, probíhala poté u různých firem po celé Evropě. V Čechách mimo jiné ve Vrchlabí ve firmě Petera & Söhne, Farhzeug u. Flugzeugwerke a v Praze-Letňanech ve Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft Prag. Udává se, že bylo vyrobeno přes deset tisíc kusů SG 38, které pak umožnily první letecké krůčky řadě významných i méně známých letců. Tyto kluzáky sloužily po válce i v Československu, kde vznikla ještě asi stokusová série mírně upravených Schulgleiterů označovaných jako ŠK-38 Komár.

Základ představovaného kluzáku byl vyroben patrně v Německu v průběhu 2. světové války. Jeho původní části byly v osmdesátých letech minulého století nalezeny ve Franfurktu nad Mohanem a v roce 1985 byl kluzák po náročné renovaci uveden členy Oldtimer Segelflugclub Wasserkuppe do letového provozu pod imatrikulační značkou D-7051. Od té doby byl provozován různými německými kluby historických letadel asi až do roku 2004. Poté byl ještě nějaký čas v Německu vystavován, ale již zřejmě nelétal. Vzledem ke specifickému provozu, kdy letoun prováděl pouze krátké „skoky“ na svahu nebo v autovleku měl od renovace nalétáno pouhých 15 hodin, ale přes 1 800 startů.

V roce 2017 byl nabídnut k prodeji a po vyškrtnutí z německého leteckého rejstříku následujícího roku byl přivezen do České republiky. Krátce se ještě ocitl jako zapůjčený statický exponát v Německu a na konci roku 2022 byl zakoupen pro sbírku VHÚ. Zde by měl v expozici 2. světové války dokladovat paradoxní oblouk německé konstrukční školy konce třicátých let minulého století, kdy se pro Luftwaffe vedle sebe vyvíjely a vyráběly křehké dřevěné aparáty spolu s nejmodernějšími celokovovými bojovými stroji.

Délka 6,28 m

Rozpětí 10,41 m

Výška 2,43 m

Prázdná hmotnost 100 kg

Maximální vzletová hmotnost 210 kg

Maximální nepřekročitelná rychlost 115 km/h

Klouzavost 10

Aktuálně



Nástupem u Národního památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína  vojáci oslavili Den ozbrojených sil

Nástupem u Národního památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína vojáci oslavili Den ozbrojených sil

30. 06. 2025
Přesně před 107 lety čs. legionáři ve Francii přísahali věrnost vznikajícímu československému…
Výsadek v pavučinách smůly a zrady

Výsadek v pavučinách smůly a zrady

30. 06. 2025
O prvotním úspěchu noční výsadkové operace na okupovaném území rozhodovalo v letech 2.…
Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny české armády

Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny české armády

26. 06. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Nová armáda…
Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

25. 06. 2025
V čtvrtek 26. června se v kinosále Armádního muzea Žižkov koná poslední…
Fotografiemi pro radost. V Armádním muzeu Žižkov se lidé s handicapem učili fotografovat

Fotografiemi pro radost. V Armádním muzeu Žižkov se lidé s handicapem učili fotografovat

25. 06. 2025
Spolek Fotografiemi pro radost pořádá fotografické workshopy pro osoby s mentálním a…