Snímek stíhacího letounu Jak-17 na ploše kbelského letiště. Po skončení druhé světové války Sovětský svaz naléhavě potřeboval proudové stíhací letouny. Jakovlevova konstrukční kancelář tedy zkonstruovala proudový stíhač Jak-15, který do značné míry vycházel z úspěšného válečného vrtulového stroje Jak-3. V průběhu zkoušek vyšlo najevo několik problémů, které vedly ke změnám konstrukce stroje. Výsledný letoun dostal označení Jak-17 a jeho prototyp poprvé vzlétl v červnu 1947.
V poválečné době byl do Československa dodán jeden kus tohoto letadla, a to v době, kdy se řešilo zavedení proudového stíhacího letounu do výzbroje. Letoun měl sloužit jako technologický vzor pro připravovanou sériovou výrobu Jaků-17 u nás. Nakonec byl pro výzbroj zvolen Mig-15 a u nás skončil pouze jediný letoun Jak-17, který letech 1949–1950 létal ve službách čs. letectva. Ten se posléze ocitl ve Vojenské technické akademii Brno a odtud byl předán v roce 1956 do Technického muzea Brno. Z Technického muzea Brno byl získán prostřednictvím VÚ 8502 Brno do sbírky VHÚ dne 17. 3. 1967. Opravován byl v Aeru Vodochody a do kbelského leteckého muzea byl přivezen 14. 8. 1968 a vystaven v hangáru číslo 40. Letoun se nyní nachází v expozici Leteckého muzea Kbely. Jde o jeden z nejvzácnějších exponátů letecké sbírky VHÚ.