Sovětský pětivěžový tank T-35

Sovětský pětivěžový tank T-35

Snímek, pořízený 9. července 1941 německým válečným zpravodajem na západě Ukrajiny, zachycuje vyřazený sovětský těžký tank T-35, jediný tank, který nesl pět věží.

 

Tanky představovaly po první světové válce zcela nový druh zbraně, a proto existovalo vícero koncepcí jejich dalšího rozvoje. Jednou z nich byla myšlenka těžkého tanku s větším počtem dělových věží, která se sice objevila ve více evropských zemích, ale největší úspěch sklidila v Sovětském svazu.

Vývoj tanku T-35 byl zahájen počátkem 30. let v leningradském závodu „Bolševik“. První prototyp byl hotový roku 1932, sériová výroba probíhala v letech 1933–1939 v charkovském závodě ChPZ, série však čítala pouhých 61 strojů. Hlavní věž nesla krátký kanón ráže 76,2 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm, kolem ní byly umístěny čtyři menší věže se sekundární výzbrojí. V případě prototypu se jednalo o dvojici kanónů ráže 37 mm a dva kulomety, u sériově vyráběných strojů byla ráže vedlejších kanónů zvětšena na 45 mm. Věže s kanóny byly umístěny vpravo vepředu a vlevo vzadu, věže s kulomety byly vlevo vepředu a vpravo vzadu. Věže s kulomety byly stejné jako na třívěžovém tanku T-28.

Tank T-35 měl impozantní rozměry, dlouhý byl bezmála 10 m, široký 3,2 m a 3,4 m vysoký – hlavní věž musela být umístěna nad úrovní věží ostatních. Pancéřování bylo u prvních strojů silné až 30 mm (věže max. 20 mm), u pozdějších verzí bylo zesilováno, což dále zvětšovalo hmotnost tanku. Ta činila u posledních strojů 55 tun (tedy zhruba dvakrát tolik co T-34), posádka na plných početních stavech čítala celkem jedenáct mužů. Tank byl vybaven motorem M-17 o výkonu 500 koní, maximální rychlost na silnici činila 32 km/h, spotřeba paliva byla vysoká.

Po přepadení SSSR v červnu 1941 se definitivně prokázalo, že bojová hodnota tohoto kolosu nebyla velká. Jednotky vyzbrojené T-35 byly rozmístěny na Ukrajině a takřka všechny tyto tanky byly ztraceny, dílem je zničil nepřítel, dílem byly opuštěny kvůli technickým problémům. Neúspěchem skončilo i samohybné dělo SU-14, jež vzniklo spojením podvozku T-35 s dělem ráže 152 mm a bylo vyrobeno pouze ve dvou prototypech. Jediný zbývající exemplář T-35 i jediný zachovalý kus SU-14 jsou umístěny v tankovém muzeu v Kubince u Moskvy.

 

Aktuálně



Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…