Sovětský pětivěžový tank T-35

Sovětský pětivěžový tank T-35

Snímek, pořízený 9. července 1941 německým válečným zpravodajem na západě Ukrajiny, zachycuje vyřazený sovětský těžký tank T-35, jediný tank, který nesl pět věží.

 

Tanky představovaly po první světové válce zcela nový druh zbraně, a proto existovalo vícero koncepcí jejich dalšího rozvoje. Jednou z nich byla myšlenka těžkého tanku s větším počtem dělových věží, která se sice objevila ve více evropských zemích, ale největší úspěch sklidila v Sovětském svazu.

Vývoj tanku T-35 byl zahájen počátkem 30. let v leningradském závodu „Bolševik“. První prototyp byl hotový roku 1932, sériová výroba probíhala v letech 1933–1939 v charkovském závodě ChPZ, série však čítala pouhých 61 strojů. Hlavní věž nesla krátký kanón ráže 76,2 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm, kolem ní byly umístěny čtyři menší věže se sekundární výzbrojí. V případě prototypu se jednalo o dvojici kanónů ráže 37 mm a dva kulomety, u sériově vyráběných strojů byla ráže vedlejších kanónů zvětšena na 45 mm. Věže s kanóny byly umístěny vpravo vepředu a vlevo vzadu, věže s kulomety byly vlevo vepředu a vpravo vzadu. Věže s kulomety byly stejné jako na třívěžovém tanku T-28.

Tank T-35 měl impozantní rozměry, dlouhý byl bezmála 10 m, široký 3,2 m a 3,4 m vysoký – hlavní věž musela být umístěna nad úrovní věží ostatních. Pancéřování bylo u prvních strojů silné až 30 mm (věže max. 20 mm), u pozdějších verzí bylo zesilováno, což dále zvětšovalo hmotnost tanku. Ta činila u posledních strojů 55 tun (tedy zhruba dvakrát tolik co T-34), posádka na plných početních stavech čítala celkem jedenáct mužů. Tank byl vybaven motorem M-17 o výkonu 500 koní, maximální rychlost na silnici činila 32 km/h, spotřeba paliva byla vysoká.

Po přepadení SSSR v červnu 1941 se definitivně prokázalo, že bojová hodnota tohoto kolosu nebyla velká. Jednotky vyzbrojené T-35 byly rozmístěny na Ukrajině a takřka všechny tyto tanky byly ztraceny, dílem je zničil nepřítel, dílem byly opuštěny kvůli technickým problémům. Neúspěchem skončilo i samohybné dělo SU-14, jež vzniklo spojením podvozku T-35 s dělem ráže 152 mm a bylo vyrobeno pouze ve dvou prototypech. Jediný zbývající exemplář T-35 i jediný zachovalý kus SU-14 jsou umístěny v tankovém muzeu v Kubince u Moskvy.

 

Aktuálně



Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

15. 12. 2025
Pracovníci VHÚ Praha Miroslav Vyšata, Michal Louč a Leoš Krejča na podzim…
Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…