Sportovní letoun Avia BH-11.1001, výr. č. 1001

Sportovní letoun Avia BH-11.1001, výr. č. 1001

Letoun zkonstruovaný v Avii Ing. Pavlem Benešem a Ing. Miroslavem Hajnem představuje vyvrcholení konstrukční řady dolnoplošníků s označením BH. Souběžně s typem BH-9 byla v roce 1923 pro MNO postavena série letounů BH-11 se stejným motorem Walter NZ-60. Deset strojů bylo dodáno ve verzi Bk-11, určené ke kurýrním účelům a pět školních, označených Bš-11. Letoun výrobního čísla 1001 byl vyvinut z BH-11 pro závod Challenge Internationale de Tourism v roce 1929 zeštíhlením trupu, úpravou směrového kormidla a aerodynamickým zjemněním celé konstrukce. Dále byl použit dělený podvozek a zmizel pylon za kabinou pilotů. Postaveny byly pouze dva kusy, označované jako „Antilopa“. V červnu 1929 započaly tovární zkoušky, ale letoun svými výkony neuspokojil očekávání, a tak se závodu nezúčastnil. Místo něj byly nasazeny stroje AVIA BH-11 B „Antilopa“, opatřené výkonnějšími motory Walter Vega. Letoun BH-11.1001 pak zůstal v majetku Avie a ta jej posléze přenechala odbočce MLL Nymburk. Tam létal od roku 1933 do roku 1938 s imatrikulací OK-LIQ.

Nakonec skončil u známého letce Ludvíka Kratochvíla v Zábřehu na Moravě. Ten jej v roce 1967 daroval Národnímu technickému muzeu v Praze a odtud se dostal v roce 1968 do sbírek VHÚ. V letech 1986–1987 byl značně poškozený stroj renovován v Leteckých opravnách Trenčín a to tak, že byl schopen motorových zkoušek.


Technická data

motor: Walter NZ-60
výkon: 60 k (44 kW) při 1 400 ot/min
rozpětí: 10,3 m
délka: 7,2 m
hmotnost prázdného letounu: 350 kg
maximální rychlost: 155 km/h

Aktuálně



Osvobození Osoblahy

Osvobození Osoblahy

17. 03. 2025
První pozemní jednotky Rudé armády vstoupily do českých zemí 18. března 1945…
Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

15. 03. 2025
Seriál kanálu PRIMA CNN s názvem PRIMA HISTORIE, který vzniká v úzké spolupráci…
"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

14. 03. 2025
Středa 15. března 1939 vstoupila do našich dějin jako počátek jednoho z nejčernějších…
Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

14. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

13. 03. 2025
Vernisáž výstavy „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ proběhla před budovou…