Spouštěcí kompresor Viet 200

Spouštěcí kompresor Viet 200

Ve třicátých letech minulého století používalo mnoho letadel ke spouštění výkonnějších motorů kompresory řady Viet, které nebyly závislé na mobilních startovacích agregátech nebo těžkých lahvích se stlačeným vzduchem.

Autonomní kompresory vyvíjela a vyráběla francouzská firma Paul Viet, sídlící v Boulogne-Billancourt nedaleko Paříže. Šlo o čtyřpístové zařízení, namontované přímo v dosahu pilota, umožňující ručně napumpovat malou nádrž ukrytou v trupu letadla stlačeným vzduchem. S její pomocí pak protočit motor přes vzduchový rozdělovač za současného nastřikování palivové směsi. Tím se motor po zapnutí zapalovacích magnet nastartoval. Výhodou těchto spouštěčů byla jejich úplná nezávislost na pozemních zdrojích a navíc umožňovaly přes další výstupy i dohušťování pneumatik podvozku a doplňování hasicích přístrojů stlačeným vzduchem.

Ve sbírce VHÚ se již dlouhá léta nacházel spouštěč Viet Type 200 v téměř kompletním stavu. Jednalo se sice o původní francouzský výrobek, ale ovladače měly již popisky v češtině. Navíc neslo toto zařízení i původní duralové příložky, umožňující jeho uchycení na konstrukci trupu letadla v kabině. Právě tyto konzolky měly na sobě tužkou napsané označení ABU, které se nacházelo i na těle kompresoru. To by jej přiřazovalo k letounu Avia-Fokker F.VIIb-3m.21, trupového označení OK-ABU. Toto letadlo bylo licenčně vyrobeno v roce 1932 pro Československou leteckou společnost a poctivě sloužilo, později také u ČSA, až téměř do nacistické okupace naší republiky. Z čs. leteckého rejstříku bylo vyškrtnuto až v únoru 1939. Spouštěč Viet 200 startoval u těchto Fokkerů rovnou tři motory, například Avia DR-14 o nominálním výkonu 250 k (184 kW).

Samotné těleso spouštěče bylo odlito z hliníkové slitiny, doplněné řadou ovladačů z různých kovů. Jeho délka byla 330 mm, výška 220 mm a celková šířka 140 mm. Ovládací ruční páku bylo možné nasadit z obou stran kompresoru na drážkovanou hřídel. Celková hmotnost zařízení byla asi 4 kg a bylo jej možné do kabiny upevnit čtyřmi závěsnými oky.

Tento zajímavý exponát s příběhem získal VHÚ do sbírky převodem v osmdesátých letech minulého století z Národního technického muzea v Praze na Letné.

Aktuálně



Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny české armády

Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny české armády

26. 06. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Nová armáda…
Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

25. 06. 2025
V čtvrtek 26. června se v kinosále Armádního muzea Žižkov koná poslední…
Fotografiemi pro radost. V Armádním muzeu Žižkov se lidé s handicapem učili fotografovat

Fotografiemi pro radost. V Armádním muzeu Žižkov se lidé s handicapem učili fotografovat

25. 06. 2025
Spolek Fotografiemi pro radost pořádá fotografické workshopy pro osoby s mentálním a…
Poplatky za licence – nová komplikace čs. zbrojní výroby

Poplatky za licence – nová komplikace čs. zbrojní výroby

24. 06. 2025
Přijetí obranné strategie Varšavské smlouvy, vážné hospodářské problémy všech členských států Varšavské…
Začněte prázdniny v Armádním muzeu Žižkov! Letní škola pro seniory nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Začněte prázdniny v Armádním muzeu Žižkov! Letní škola pro seniory nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

23. 06. 2025
První týden "velkých" prázdnin začíná netradičně již 30. června. Kolegové z lektorského…