Střední tank T-21 z plzeňské Škodovky

Střední tank T-21 z plzeňské Škodovky

Série snímků zachycuje střední tank T-21 z plzeňské Škodovky na zkouškách v Rumunsku na podzim 1939.

 

V polovině 30. let se Škodovy závody rozhodly navázat na úspěch tanku LT-35 a zkonstruovat pro československou armádu nový typ tanku, tentokráte tank střední. Práce na novém typu, jenž dostal označení Š-II-c, byly zahájeny roku 1936. Zároveň s tím Škoda zdráhavě spolupracovala s firmou ČKD na vývoji společného stroje s názvem ŠP-II-b, a ČKD vedle toho samostatně vyvíjela vlastní model V-8-H.

Vývoj všech tří typů byl spojen s celou řadou komplikací. Prototyp tanku Š-II-c byl dokončen v květnu 1937, ale naprosto nesplnil očekávání, byl poruchový a provizorně byl vybaven motorem staršího typu; věž a výzbroj byly nahrazeny pouze maketou. Od konce roku 1937 do jara 1938 prošel úpravami, ani po nich však nebyly výkony prototypu uspokojivé a československá armáda v dubnu 1938 raději objednala 300 kusů tanku V-8-H (ST vz. 39; objednávka později byla ještě navýšena). Škodovka svůj stroj dále vylepšovala, a to i po Mnichovu, kdy došlo k omezení zbrojních zakázek čs. armády (zrušena byla i objednávka tanku V-8-H). Škodovka doufala, že se svým strojem uspěje alespoň na exportních trzích, a výsledkem dalších úprav byl již dosti uspokojivý stroj, označovaný také jako T-21.

Jeho osádku tvořili čtyři muži. Délka tanku byla 5,56 m, šířka 2,45 m a výška 2,37 m. Síla pancéřování činila až 30 mm, výzbroj tanku představoval kanón ráže 47 mm a dva kulomety ZB-53 ráže 7,92 mm. Tank vážil 16,5 tuny a byl vybaven osmiválcovým motorem Škoda o obsahu 13,8 litru a síle 240 koní. Maximální rychlost na silnici činila 50 km/h, jízdní vlastnosti v terénu byly dobré. Po vzniku Protektorátu Němci nejevili o sériovou výrobu T-21 zájem, přesto Škodovka zkonstruovala prototypy odvozených typů T-22 a T-23, rovněž nepřijatých.

Střední tank T-21 nebyl zařazen do výzbroje čs. a ani německé armády, vážný zájem však o něj měli někteří němečtí spojenci. Rumunsko provádělo na podzim 1939 zkoušky několika různých tanků čs. výroby a počátkem roku 1941 se pokoušelo objednat ve Škodovce 216 tanků T-21, zbrojovka však byla vytížena výrobou pro německé ozbrojené síly a němečtí okupanti realizaci zakázky zakázali. Zájem o tank T-21 projevovala také Itálie, ani v tomto případě však nedošlo k obchodu. V Maďarsku byl tank licenčně vyráběn s dílčími modifikacemi pod názvem Turán. Od roku 1941 bylo vyrobeno celkem 424 strojů různých verzí, při tažení v SSSR se však ukázalo, že již nestačí na moderní sovětské tanky. Z tanku Turán byl odvozen také stíhač tanků Zrínyi, jehož bylo vyrobeno celkem 67 kusů. Je ironií, že někdejší úspěšnější konkurent tanku T-21 na domácím trhu, V-8-H, do sériové výroby zařazen nebyl vůbec.

 

Aktuálně



V úterý 11. 2. 2025 je Armádní muzeum ZAVŘENO

V úterý 11. 2. 2025 je Armádní muzeum ZAVŘENO

10. 02. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že v úterý 11. února 2025 je Armádní muzeum Žižkov…
Odešel Jaroslav Beránek

Odešel Jaroslav Beránek

10. 02. 2025
S lítostí a zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí našeho dlouholetého kolegy Jaroslava…
Únor 1939 – radikální pravice plánuje převrat

Únor 1939 – radikální pravice plánuje převrat

10. 02. 2025
Přijetí mnichovské dohody a následné odstoupení pohraničních oblastí nacistickému Německu znamenalo obrovský…
Jak nacisté okupovali československé pohraničí: muzeum promítlo i unikátní záběry

Jak nacisté okupovali československé pohraničí: muzeum promítlo i unikátní záběry

07. 02. 2025
Další projekce z cyklu „Komentované filmy ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha“ se…
Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

05. 02. 2025
V roce 1942 senátorku Františku Plamínkovou zavraždili nacisté při heydrichiádě. Odmítla odsoudit…