Suchoj Su-22 M-4

Suchoj Su-22 M-4

Vývoj nové řady letounů z OKB Suchoj podnítily již nevyhovující výkony stíhacího-bombardovacího letounu Su-7. Ty vedly počátkem 60. let minulého století k úvahám o jeho modernizaci. Upravený stroj pak měl měnitelnou geometrií křídla a jeho první vzlet se uskutečnil 2. srpna 1966. Zlepšily se vlastnosti letounu při startu a přistání, zvětšil se dolet a nosnost a nový Suchoj byl obratnější.

Postupným vývojem došla řada letounů Su-17/20/22 až k jednomístné verzi Su-22 M-4 s vylepšenou avionikou a možností nést podstatně rozšířené spektrum podvěsné výzbroje. Letouny se vyráběly až do roku 1990 a celková produkce činila více než 400 sériových strojů.

Do ČSSR se první Su-22 M-4 dostaly v březnu 1984. Během své služby byly zařazeny k 47. průzkumnému leteckému pluku, 6. stíhacímu bombardovacímu leteckému pluku, 20. stíhacímu bombardovacímu leteckému pluku a 32. základně taktického letectva. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2002.

Letoun trupového čísla 3402 byl vyroben roku 1987 v Komsomolskoamurském leteckém závodě J. A. Gagarina jako „izdělije S54K“ pod sériovým číslem 34102. První zálety na něm byly provedeny v dubnu téhož roku a červenci pak byl předán čs. straně. Stroj převzal do svého stavu VÚ 8010 Náměšť nad Oslavou. U 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku pak sloužil až do konce listopadu 1993, kdy byl odstaven z provozu a zakonzervován. Jeho celkový nálet tehdy činil 414 h při 550 startech.

V říjnu 1994 z něj byl demontován motor a v červnu 1996 byl přetažen po zemi do Brna a přidělen VÚ 8618 jako učební pomůcka. Na jaře roku 2003 byl nabídnut do sbírky VHÚ a v červnu převeden od VÚ 1865 Brno do jeho stavu. V té době byl již letoun bez motoru a palubních zbraní, ale jinak téměř kompletní.

Stroj však nebyl převezen do Leteckého muzea VHÚ, ale dlouhodobě zapůjčen Technickému muzeu Brno. V jeho areálu na Králových polích pak byl umístěn ve venkovní expozici spolu s ostatními leteckými exponáty TM.

 

Motor: AI-21F-3S o tahu 78 / 112,5 kN

Rozpětí 10,02 – 13,60 m

Délka 19,26 m

Hmotnost prázdného letounu 10 670 kg

Vzletová hmotnost 15 230 kg

Maximální rychlost (H=11 000 m) M 1,7

Dostup 12 000 m

Dolet 2 550 km

Aktuálně



Ministryně obrany ocenila v Armádním muzeu Žižkov úspěšné sportovce ASC Dukla

Ministryně obrany ocenila v Armádním muzeu Žižkov úspěšné sportovce ASC Dukla

08. 12. 2022
Dvacet sedm sportovců, trenérů a funkcionářů Armádního sportovního centra Dukla ocenila ve…
Vyšlo nové číslo čtvrtletníku Historie a vojenství, letos poslední

Vyšlo nové číslo čtvrtletníku Historie a vojenství, letos poslední

08. 12. 2022
Čtvrté letošní číslo časopisu Historie a vojenství, které vydává Vojenský historický ústav…
Cesta k poznání. Rozhovor s ředitelem Odboru muzeí VHÚ plukovníkem Michalem Burianem.

Cesta k poznání. Rozhovor s ředitelem Odboru muzeí VHÚ plukovníkem Michalem Burianem.

05. 12. 2022
Ředitel Odboru muzeí plukovník Michal Burian strávil stovky hodin přípravou nových expozic…
Digitalizace rukopisů za rok 2022 byla zdárně dokončena

Digitalizace rukopisů za rok 2022 byla zdárně dokončena

01. 12. 2022
Vojenský historický ústav Praha v roce 2022 digitalizoval dalších 31 rukopisů pocházejících…
V Armádním muzeu Žižkov byly předány ceny soutěží Prahy 2

V Armádním muzeu Žižkov byly předány ceny soutěží Prahy 2

01. 12. 2022
Ve čtvrtek 1. prosince 2022 se v Armádním muzeu Žižkov uskutečnilo setkání…