Válec motoru elektrocentrály

Válec motoru elektrocentrály

V letech 2013–2019 probíhal v předpolí Lomu Bílina, k.ú. Libkovice u Mostu výzkum Archeologického ústavu AV ČR, Praha, v.v.i. a Vojenského historického ústavu Praha. Cílem bylo odkrýt a zdokumentovat jedno z postavení německého protiletadlového dělostřelectva, které chránilo v letech 1944–1945 Sudetenländische Treibstoffwerke AG Brüx/Most. Terénní výzkum přinesl celou řadu poznatků o fungování komplexu a ukázal, proč obrana nemohla proti bombardovacím svazům uspět. O tom snad někdy příště, dnes budeme na nálezu dokladovat, jak se dvě baterie kanonů 10,5 cm Flak 38/39 Flakgruppe Brüx vyrovnávaly s potřebou elektrické energie.

Náměr a odměr kanonů 10,5 cm Flak 38/39 byl prováděn pokyny mířičů volantem do elektromotoru na převodovce. Kanóny měly poloautomatické nabíjení, rovněž poháněné elektrickou energií, a tu potřebovaly také stereoskopické dálkoměry Kommandogerät 40 a střelecké radary FuG 62 D. Podle nálezů jističů, pojistek a zbytků stropních svítidel byly všechny objekty osvětlované žárovkami. Elektrická energie tedy byla nutnost. Do komplexu dvou baterií Flak 38/39 byla přiváděna z Mariánských Radčic nadzemním vedením na dřevěných sloupech přišroubovaných na důlních kolejnicích zaražených do země. Bylo však jasné, že v okamžiku náletu bude veřejná síť poškozena a vyřazena. Proto byly zřízeny čtyři zahloubené objekty, v nichž stály elektrocentrály poháněné spalovacími motory. Největší sloužila pro zázemí baterie, tzn. ubytovací objekty a sklady, dvě menší byly nalezeny mezi kanóny baterie Flak 2 a jedna sloužila baterii Flak 1. Jakmile skončila válka, začalo být veškeré zařízení rozebíráno, což dokládá letecký snímek z 1. července 1946. O rok později už všechny stavby a technické zařízení zmizely.

Na dně zahloubeného objektu 23 byly v roce 2013 odkryty zbytky elektrocentrály v podobě železného rámu bez kol, s kusy plechové kapotáže. Na rámu zůstaly jen gumové silentbloky pro tlumení rázů spalovacího motoru a převodovky k agregátu. V odpadní jímce na provozní kapaliny v okopu kanónu B byl nalezen válec spalovacího čtyřdobého motoru, blok z hliníkové slitiny pro uložení klikové hřídele byl odlomen. Můžeme jen spekulovat, zda byl motor poškozen při rozebírání centrály, poté „kanibalizován“ a jako nepoužitelný odhozen.

Torzo motoru bylo do sbírky Vojenského historického ústavu Praha předáno Archeologickým ústavem AV ČR, Praha, v.v.i.

Aktuálně



PF 2026

PF 2026

23. 12. 2025
Krásné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok 2026
Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

23. 12. 2025
Touto dobou před osmdesáti šesti lety se příslušníci československé branné moci ve…
Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

23. 12. 2025
Svátky, které se i daleko od domova nesly ve znamení soudržnosti, tradic…
Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…