Válec motoru elektrocentrály

Válec motoru elektrocentrály

V letech 2013–2019 probíhal v předpolí Lomu Bílina, k.ú. Libkovice u Mostu výzkum Archeologického ústavu AV ČR, Praha, v.v.i. a Vojenského historického ústavu Praha. Cílem bylo odkrýt a zdokumentovat jedno z postavení německého protiletadlového dělostřelectva, které chránilo v letech 1944–1945 Sudetenländische Treibstoffwerke AG Brüx/Most. Terénní výzkum přinesl celou řadu poznatků o fungování komplexu a ukázal, proč obrana nemohla proti bombardovacím svazům uspět. O tom snad někdy příště, dnes budeme na nálezu dokladovat, jak se dvě baterie kanonů 10,5 cm Flak 38/39 Flakgruppe Brüx vyrovnávaly s potřebou elektrické energie.

Náměr a odměr kanonů 10,5 cm Flak 38/39 byl prováděn pokyny mířičů volantem do elektromotoru na převodovce. Kanóny měly poloautomatické nabíjení, rovněž poháněné elektrickou energií, a tu potřebovaly také stereoskopické dálkoměry Kommandogerät 40 a střelecké radary FuG 62 D. Podle nálezů jističů, pojistek a zbytků stropních svítidel byly všechny objekty osvětlované žárovkami. Elektrická energie tedy byla nutnost. Do komplexu dvou baterií Flak 38/39 byla přiváděna z Mariánských Radčic nadzemním vedením na dřevěných sloupech přišroubovaných na důlních kolejnicích zaražených do země. Bylo však jasné, že v okamžiku náletu bude veřejná síť poškozena a vyřazena. Proto byly zřízeny čtyři zahloubené objekty, v nichž stály elektrocentrály poháněné spalovacími motory. Největší sloužila pro zázemí baterie, tzn. ubytovací objekty a sklady, dvě menší byly nalezeny mezi kanóny baterie Flak 2 a jedna sloužila baterii Flak 1. Jakmile skončila válka, začalo být veškeré zařízení rozebíráno, což dokládá letecký snímek z 1. července 1946. O rok později už všechny stavby a technické zařízení zmizely.

Na dně zahloubeného objektu 23 byly v roce 2013 odkryty zbytky elektrocentrály v podobě železného rámu bez kol, s kusy plechové kapotáže. Na rámu zůstaly jen gumové silentbloky pro tlumení rázů spalovacího motoru a převodovky k agregátu. V odpadní jímce na provozní kapaliny v okopu kanónu B byl nalezen válec spalovacího čtyřdobého motoru, blok z hliníkové slitiny pro uložení klikové hřídele byl odlomen. Můžeme jen spekulovat, zda byl motor poškozen při rozebírání centrály, poté „kanibalizován“ a jako nepoužitelný odhozen.

Torzo motoru bylo do sbírky Vojenského historického ústavu Praha předáno Archeologickým ústavem AV ČR, Praha, v.v.i.

Aktuálně



Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

02. 09. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Vojenské…
Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

02. 09. 2025
Ve dnech 1. až 5. září 2025 se v Dakaru v Senegalu…
21. Tankový den v Lešanech přilákal rekordní počet návštěvníků, přehlídka techniky připomněla 80. výročí konce 2. světové války

21. Tankový den v Lešanech přilákal rekordní počet návštěvníků, přehlídka techniky připomněla 80. výročí konce 2. světové války

30. 08. 2025
Tisíce návštěvníků z celé České republiky navštívily poslední prázdninovou sobotu Vojenské technické muzeum…
Podívejte se, jaké letouny uvidíte při 21. Tankovém dni na nebi nad Lešanskou arénou

Podívejte se, jaké letouny uvidíte při 21. Tankovém dni na nebi nad Lešanskou arénou

28. 08. 2025
Součástí každého Tankového dne je také ukázka letounů ze Sbírky Vojenského historického…
Pozvánka na seminář věnovaný bezpečnostní transformaci po sametové revoluci

Pozvánka na seminář věnovaný bezpečnostní transformaci po sametové revoluci

28. 08. 2025
Vojenský historický ústav Praha u příležitosti vydání nové knihy Petra Janouška s názvem…