Válec motoru elektrocentrály

Válec motoru elektrocentrály

V letech 2013–2019 probíhal v předpolí Lomu Bílina, k.ú. Libkovice u Mostu výzkum Archeologického ústavu AV ČR, Praha, v.v.i. a Vojenského historického ústavu Praha. Cílem bylo odkrýt a zdokumentovat jedno z postavení německého protiletadlového dělostřelectva, které chránilo v letech 1944–1945 Sudetenländische Treibstoffwerke AG Brüx/Most. Terénní výzkum přinesl celou řadu poznatků o fungování komplexu a ukázal, proč obrana nemohla proti bombardovacím svazům uspět. O tom snad někdy příště, dnes budeme na nálezu dokladovat, jak se dvě baterie kanonů 10,5 cm Flak 38/39 Flakgruppe Brüx vyrovnávaly s potřebou elektrické energie.

Náměr a odměr kanonů 10,5 cm Flak 38/39 byl prováděn pokyny mířičů volantem do elektromotoru na převodovce. Kanóny měly poloautomatické nabíjení, rovněž poháněné elektrickou energií, a tu potřebovaly také stereoskopické dálkoměry Kommandogerät 40 a střelecké radary FuG 62 D. Podle nálezů jističů, pojistek a zbytků stropních svítidel byly všechny objekty osvětlované žárovkami. Elektrická energie tedy byla nutnost. Do komplexu dvou baterií Flak 38/39 byla přiváděna z Mariánských Radčic nadzemním vedením na dřevěných sloupech přišroubovaných na důlních kolejnicích zaražených do země. Bylo však jasné, že v okamžiku náletu bude veřejná síť poškozena a vyřazena. Proto byly zřízeny čtyři zahloubené objekty, v nichž stály elektrocentrály poháněné spalovacími motory. Největší sloužila pro zázemí baterie, tzn. ubytovací objekty a sklady, dvě menší byly nalezeny mezi kanóny baterie Flak 2 a jedna sloužila baterii Flak 1. Jakmile skončila válka, začalo být veškeré zařízení rozebíráno, což dokládá letecký snímek z 1. července 1946. O rok později už všechny stavby a technické zařízení zmizely.

Na dně zahloubeného objektu 23 byly v roce 2013 odkryty zbytky elektrocentrály v podobě železného rámu bez kol, s kusy plechové kapotáže. Na rámu zůstaly jen gumové silentbloky pro tlumení rázů spalovacího motoru a převodovky k agregátu. V odpadní jímce na provozní kapaliny v okopu kanónu B byl nalezen válec spalovacího čtyřdobého motoru, blok z hliníkové slitiny pro uložení klikové hřídele byl odlomen. Můžeme jen spekulovat, zda byl motor poškozen při rozebírání centrály, poté „kanibalizován“ a jako nepoužitelný odhozen.

Torzo motoru bylo do sbírky Vojenského historického ústavu Praha předáno Archeologickým ústavem AV ČR, Praha, v.v.i.

Aktuálně



Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu  promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

26. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…
V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

24. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se v pondělí 24. listopadu sešli hrdinové třetího odboje. Z rukou…
Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

24. 11. 2025
Ludvík Svoboda je částí společnosti vnímán kriticky, jako státník, který zklamal. Asi…
Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

23. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…