VZLÚ HC-2 Heli Baby

VZLÚ HC-2 Heli Baby

První československý vrtulník, později vyráběný i sériově, byl konstrukcí kolektivu Ing. Jaroslava Šlechty a vycházel ze zkušeností předešlého vývoje. Stavba prototypu HC-2 začala v prototypovém oddělení továrny Aero v roce 1951. Později přešla konstrukce a prototypové dílny do VZLÚ, kde vývoj pokračoval. První volné lety s ním provedli v Letňanech Jiří Bláha a kpt. Josef Němeček počátkem prosince 1954. Stroj později prodělal řadu změn a úprav, které se týkaly i podstatných částí jeho konstrukce.

Na programu vývoje se podíleli také zkušební piloti Ing. Rudolf Duchoň a Zdeněk Pondělíček. Ten provedl také v září 1958 spolu s mechanikem Jaroslavem Písaříčkem etapový přelet do Bruselu na Expo 58. Po jistou dobu nesl také státní poznávací značku OK-IVA.

Dne 27. června 1959 s ním Ing. R. Duchoň ustanovil světový rychlostní rekord na sto kilometrové bázi výkonem 120,182 kmh¯¹. Téhož dne pak Z. Pondělíček s dalším členem posádky pokořili rychlostí 114,248 kmh¯¹ dosud platný rekord v kategorii vrtulníků do hmotnosti 1 000 kg.

Na vrtulník byly v rámci výzkumu montovány různé aparatury pro sledování vlastností draku a ovzduší. Prototyp zůstal nadále ve stavu VZLÚ a nebyl konvertován pro motor M-110 H. Poslední let s pilotem Z. Pondělíčkem byl zaznamenán dne 9. srpna 1965. Stroj nalétal celkem 468 h při 2 678 startech. Mimoto naběhal mnoho hodin na zemi v rámci zkoušek a konzervací.

Do sbírky VHÚ byl z VZLÚ předán v létě roku 1967 a stal se tak jedním z prvních exponátů nově vznikající výstavy o historii našeho letectví. Od března roku 1991 prodělal revizi v Leteckých opravnách Trenčín, během níž získal původní prototypové označení.

 

Motor Praga DH o výkonu 82 k (60 kW), opatřeným ventilátorem pro nucené chlazení

Průměr nosného rotoru 8,80 m

Délka 10,46 m

Hmotnost prázdného vrtulníku 370 kg

Vzletová hmotnost 580 kg

Maximální rychlost 126 km/h

Dostup 3 000 m

Dolet 150 km

Aktuálně



Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…
Středoškoláci na dobrovolném vojenském cvičení navštívili Armádní muzeum Žižkov, užili si víkendovou komentovanou prohlídku

Středoškoláci na dobrovolném vojenském cvičení navštívili Armádní muzeum Žižkov, užili si víkendovou komentovanou prohlídku

14. 07. 2025
V pondělí 7. července oficiálně odstartoval první ročník dobrovolného vojenského cvičení pro…
Do Armádního muzea Žižkov zavítali Zuřiví reportéři. Děti se na příměstském táboře učí dovednosti novinářů

Do Armádního muzea Žižkov zavítali Zuřiví reportéři. Děti se na příměstském táboře učí dovednosti novinářů

12. 07. 2025
Příměstský mediální tábor Akademie ČTK Zuřivý reportér se letos konal už popáté.…
V dílnách Armádního muzea dva týdny pracovaly studentky střední školy v Hellichově ulici. Pokračují tak v zavedené spolupráci

V dílnách Armádního muzea dva týdny pracovaly studentky střední školy v Hellichově ulici. Pokračují tak v zavedené spolupráci

11. 07. 2025
Studentky druhého ročníku Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické…
Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…