Pro velice úspěšný a rozšířený lehký vrtulník Mil Mi-1 byla vyvinuta i speciální cvičná verze, která usnadňovala školení vrtulníkových pilotů a přeškolování na typ. Šlo o variantu MU, kde zadní lavici cestujících nahradilo sedadlo instruktora a soubor ovládacích pák, podobných jako na místě pilota-žáka. Sedačka instruktora byla kvůli výhledu a kontrole letových přístrojů lehce vyosena vpravo. Vedle ní se pak nalézala konzole držící bloky palubní radiostanice R-800 V a automatického radiokompasu ARK-5. Jinak bylo vybavení a výstroj vrtulníku shodné s vylepšeným Mi-1 M. Pouze v kabině byl velký nápis s výstrahou, že stroj nesmí přepravovat cestující.
Vrtulník SM-1 MU, evidenčního čísla 6014, byl vyroben v polském závodě Wytwórnia Sprzetu Komunikacyjnego (WSK) Swidnik v průběhu roku 1964. Jeho zálet provedl tovární pilot Stanislaw Gajewski dne 22. prosince 1964. Českou stranou pak byl převzat v březnu 1965 a přidělen 1. leteckému školnímu pluku Prešov. Záhy však byl předán dne 23. dubna 1965 k VÚ 5206 Čáslav, kde vydržel až do I. generální opravy v roce 1972. Ta proběhla, podobně jako dvě další v Leteckých opravnách Trenčín. Mezitím stroj sloužil postupně v Čáslavi, Hradci Králové, až skončil po poslední GO v srpnu 1982 u VÚ 5376 Havlíčkův Brod. Odtud byl v květnu 1985 přeletěn na letiště Praha-Kbely a předán do sbírky VHÚ. V té době měl Celkový nálet 1007 h při 1980 letech.
Následně byl vrtulník v Leteckém muzeu VHÚ uložen v depozitáři a veřejnosti prezentován pouze příležitostně. V roce 2021 byl po důkladné renovaci a konzervaci instalován do největšího expozičního hangáru LM, vedle svého většího a staršího bratra vrtulníku Mil Mi-4.
Motor polská licence sovětského AI-26 V označovaná jako LIT-3 o výkonu 423 kW (575 k)
Průměr nosného rotoru 14,35 m
Délka trupu 12,1 m
Výška 3,3 m
Prázdná hmotnost 1 817 kg
Vzletová hmotnost 2 406 kg
Max. rychlost 176 km/h
Dostup 3 000 m
Dolet 350 km