ZEBROWSKI, Wolfgang. Noci nad mraky.

ZEBROWSKI, Wolfgang. Noci nad mraky.

Německý letoun Fw 190 patřil k nejuniverzálnějším strojům, které byly během druhé světové války nasazeny. Dokázal plnit úkoly jako denní stíhačka, stíhací bombardér, bitevník, noční stíhačka, noční stíhací bombardér nebo noční bitevník.  Právě o posledních dvou typech bojových úkolů pojednávají vzpomínky napsané Wolfgangem Zebrowskim.

Zebrowski se narodil v lednu 1924 v Berlíně, avšak vyrůstal v Troisdorfu u Kolína nad Rýnem. V roce 1941 se jako mnoho dalších přihlásil jako dobrovolník k Luftwaffe. Na podzim 1942 byl přiřazen k absolvování výcviku ve válečné škole Wien-Langenlebarn, který dokončil v červnu 1943. Poté absolvoval ještě výcvik létání podle přístrojů. V únoru 1944 byl odvelen k bojové jednotce, a sice k 1./SKG 10 (Schnellkampfgeschwader 10 – Eskadra rychlých bombardérů). Tato jednotka v době, kdy tam Zebrowski začal působit, létala na strojích Fw 190 A-5/U8, později na strojích Fw 190 G-8. Tyto letouny měly demontované vnější kanony z křídel a přidané křídelní závěsníky na třistalitrové přídavné nádrže. Pod trupem pak měly nejčastěji závěsník ETC 501 určený k nošení půltunové bomby.

Mise, než začala spojenecká invaze v Normandii, spočívaly v náletech na přístavy jako Portsmouth, či na doky v Londýně. Taktika útoku spočívala v tom, jak autor uvádí, že se dvěma přídavnými nádržemi a bombou ověšené Focke-Wulfy snažily nabrat co největší výšku, pak přeletět Kanál, odhodit nádrže a nad cílem se vrhnout střemhlav do tmy, pokud možno zamířit a bombu odhodit a v malé výšce se vrátit na základnu. Cíle byly samozřejmě bráněny jak flakem, balónovou baráží a světlomety, tak nočními stíhači – většinou létajícími na strojích Mosquito.

Po vypuknutí invaze se veškerá činnost jednotky soustředila na (marné) pokusy o zastavení spojeneckého postupu. Úkoly tedy byly převážně bitevní a vzhledem k naprosté spojenecké převaze ve vzduchu byly prováděny pod příkrovem tmy, vyjma prvního dne invaze, kdy SKG 10 patřila k těm málo jednotkám, které dostaly stroje do vzduchu.

Jak válka postupovala, Zebrowskimu přibývaly počty bojových letů, zkušeností i dramatických zážitků. Několikrát byl sestřelen a musel stroj opustit na padáku či nouzově přistát na břicho. Změnila se i skladba bojových úkolů: velmi výrazně přibylo nočních bitevních akcí. A změnila se i jednotka; Zebrowski začal sloužit u NSG 20 - Nachtschlachtgeschwader 20 (noční bitevní eskadra),  které velel již tehdy známý major Dahlmann. Právě pod jeho velením 7. března Zebrowski absolvoval i neúspěšný útok na Ludendorffův most u Remagenu, kdy pod letounem měl podvěšenu pumu SC 1800 o hmotnosti 1800 kg.

Svůj poslední bojový let Zebrowski absolvoval dne 5. května 1945. Bylo zřejmé, že válka končí, Německo je poraženo, a tak 7. května vyrazil inkognito na cestu do Kolína přes francouzskou okupační zónu. Měl však jen mlhavou představu, jak se mu přes ní podaří dostat domů aniž by byl chycen a internován v zajateckém táboře. 10. května však nečekaně jednoduše získal oficiální propustku přímo od francouzských úřadů. Potom už cesta byla relativně jednoduchá a po pár dnech se mu podařilo dostat domů k rodičům.

Publikace má formát 16,5x23,5cm a 87 stran. Je svázána v tuhé kartonové vazbě s lesklým přebalem, na jehož přední straně je ilustrace zobrazující noční bitevní Fw 190 kdesi nad londýnskými doky. Kniha je vybavena dvacetistránkovou obrazovou přílohou tvořenou, černobílými fotkami, z nichž část je víceméně ilustrativní. Fotky jsou doplněné o komentáře autora.

Kniha Wolfganga Zebrowskiho je napsána civilním neokázalým jazykem, občas až skoro odosobněně. Místy je sice znát poměrně velký časový odstup od událostí, což ale autor přiznává. Kniha i tak působí velmi autenticky. Hlavní devizou však je, že se jedná o informační zdroj – egodokument – k nepříliš známé části letecké války, a proto by neměla zůstat stranou pozornosti badatelů.

Citace:

WOLFGANG, Zebrowski. Noci nad mraky. Plzeň: Mustang, 1997, 87 s.

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…